Op de autobeurs in Genève laat Hyundai begin maart een nieuwe elektrische conceptauto zien: de EV Prophecy.
Automakers hebben ooit bedacht samen op beurzen te gaan staan, om zo een flink publiek te mobiliseren voor al hun nieuwtjes. Het internet heeft dat idee een beetje ingehaald. De beurzen worden steeds minder groot, merken haken af en kiezen hun eigen PR-momentjes. Dat verklaart ook de keuze van Hyundai om nu al te verklappen dat het met de conceptauto Prophecy naar de autobeurs in Genève komt begin maart.
Voor wie het nog niet herkend had in de huidige modellen: de designfilosofie van het Zuid-Koreaanse merk is 'Sensuous Sportiness'. In goed Nederlands: Sensuele Sportiviteit. In 2020 weet ik niet of je met dergelijke woorden nog de juiste associatie opwekt, want ik stel me toch meteen een topsporter voor die zijn vrouw ongewenst overweldigd. Het zou sowieso verfrissend zijn als meer merken het woord "sportief" in de ban doen.
Voor de meeste mensen is comfort belangrijker dan ultieme controle. Daarom lopen we ook over straat in joggingbroeken, maar niet in gestroomlijnde schaatspakken. Wie de Hyundai Kona tegenkomt zal zich ook afvragen wat er sensueel, dan wel sportief aan is.
Sensuous Sportiness wordt desondanks "naar een nog hoger plan getild" met de nieuwe conceptauto. De toelopende achterflanken in de teaservideo zijn er niet alleen om de auto sexy te maken, maar ook om de luchtweerstand te verminderen.
Met een paar stills uit de video wordt duidelijk welke kant Hyundai op wil. Het logo is opvallend gestileerd en breed getrokken. Dat kan de tekenstijl zijn, of het begin van een update voor het merk.
Het zijprofiel verraadt een wat minder complexe lijnvoering. Met een onpraktisch aflopende kont en wielen die te veel ruimte innemen. Maar waar Hyundai op dit moment veel gleuven, roosters en hobbels en deuken gebruikt om de flanken vorm te geven, zou dit wel eens een verfrissend eenvoudig nieuw alternatief kunnen vormen.
In de foto bovenaan dit artikel zien we een rastertje van led-lichten achter een geperforeerd paneel, dat door gebrek aan bumper wat onrealistisch van vorm is voor productie, maar ook ten opzichte van de huidige opgelegde achterlichten een stuk moderner oogt.
Op 3 maart wordt de auto onthuld tijdens de Autosalon van Genève.