Streamingdiensten zien een flinke groei in nieuwe abonnees sinds de maatregelen vanwege het coronavirus. Zo kreeg Disney+ drie keer meer nieuwe aanmeldingen dan normaal. Ook Videoland ziet een grote groei.
Tussen zaterdag 14 maart en maandag 16 maart verdrievoudigde het aantal nieuwe aanmeldingen voor Disney+ ten opzichte van een week eerder, meldt Forbes op basis van analysebureau Antenna. In veel landen waar Disney+ actief is zijn scholen gesloten en moeten mensen thuiswerken. Dat zorgt voor de grootste toename in nieuwe abonnees dit jaar.
Ook Netflix zag afgelopen weekend een grote toename: 47 procent meer nieuwe abonnees dan normaal. Niet zo'n grote groei als Disney+, maar Netflix heeft als marktleider minder te winnen.
Videoland: verdubbeling
In Nederland ziet RTL-dienst Videoland ook een enorme groei. "Bij de start van de thuiswerkmaatregelen zagen wij een verdubbeling van het aantal nieuwe Videoland-klanten", meldt een woordvoerder.
De groei bij Videoland is 'fors toegenomen' na de release van het tweede seizoen van de serie Mocro Maffia afgelopen vrijdag. "Dat is voor ons de beste release van een scripted serie ooit." Het nieuwe seizoen van Mocro Maffia werd twee weken eerder dan gepland online gezet. "Nu veel mensen thuiszitten kregen Videoland en de cast van heel veel mensen de vraag of we het nieuwe seizoen eerder konden releasen."
Apple TV+
Apple TV+ zag vorige week een toename van 10 procent in nieuwe abonnees ten opzichte van de week daarvoor. Dat is de kleinste groei van alle grote abonnementsdiensten.
Apple geeft iedereen die een nieuw Apple-apparaat koopt een gratis jaarabonnement op de videodienst. Een abonnement kost normaal gesproken 5 euro per maand.
Beeldkwaliteit even omlaag
De meeste streamingdiensten hebben hun videokwaliteit in Europa de afgelopen dagen teruggeschroefd vanwege het coronavirus.
Hoewel het internet het groeiende gebruik nu nog prima aankan, is de Europese Commissie toch huiverig voor overbelasting. Daarom werd de streamingdiensten gevraagd hun kwaliteit te verlagen.
Aan die oproep hebben inmiddels Netflix, Disney+, Amazon Prime Video, Facebook en Apple gehoor gegeven. YouTube besloot wereldwijd de standaardinstelling van video's op een lagere beeldkwaliteit te zetten.
Kijk ook: de koffiemachine van de toekomst?
Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's