Nissan presenteert nieuwe elektrische SUV: Ariya
Na de Nissan Leaf komt het Japanse automerk nu met de elektrische SUV Ariya, die op papier de beperkingen van zijn broer niet langer heeft. Met 130 kW snelladen is nu een realiteit.
Vanochtend werd online de nieuwe Nissan Ariya gepresenteerd. Exact 10 jaar nadat we de Nissan Leaf voor het eerst mochten rijden in Nederland komt deze ruime, elektrische SUV op de markt. Het is geen nieuw lijf op een oud onderstel, maar een helemaal nieuwe auto. Met een designfilosofie die we in alle toekomstige Nissan-modellen kunnen verwachten. Met eenvoudige vormen en meer eenheid in de losse onderdelen. Zet een Leaf naast een Ariya en hij komt duidelijk van een eerdere generatie.
Binnenin is het meest in het oog springende het nieuwe infotainmentsysteem. Dat bestaat niet langer uit losse schermpjes die elk op een eigen computer aangesloten lijken te zijn, maar op één systeem dat geïntegreerd is en ook visueel niet uit het dashboard lijkt te willen ontsnappen, maar daarin opgenomen is. Amazon Alexa Auto is standaard, dus je kunt verwachten dat je spraakopdrachten in natuurlijke taal (voorlopig nog in het Engels) goed begrepen worden.
Vijf varianten
Er zijn vijf versies verkrijgbaar door een variatie van twee- en vierwielaangedreven versies en accucapaciteiten van 63 kWu of 87 kWu. Als kers op de taart is er een Performance variant met bijna 400 pk. Standaard heb je overigens al 220 onder je rechtervoet, dus het is sowieso geen behelpen.
Tot 460 km actieradius
De Routeplanner van de Ariya zou straks net als Tesla's volautomatisch een route langs snelladers moeten plannen als je meer dan de 460 kilometer rijdt die de versie met de grootste accu aankan. Met de kleinste accu kun je al 360 kilometer ver komen.
De tweede versie van ProPilot is beschikbaar, waardoor je handsfree op de snelweg kunt rijden als je niet van baan wilt wisselen. Dat moet je nog steeds zelf doen.
Eind 2021 in Nederland
We moeten in Nederland tot eind 2021 wachten op de Ariya. Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar de instapper zou niet veel duurder dan de Leaf met grote accu moeten zijn en die kost 45.000 euro.
Volg het Bright YouTube-kanaal voor meer reviews van elektrische auto's.