Nieuwe knoppen

Instagram vernieuwt thuisscherm: meer nadruk op TikTok-rivaal Reels

© Instagram

Instagram vernieuwt thuisscherm: meer nadruk op TikTok-concurrent Reels
12 november 2020 om 15:26
Laatste update: 12 november 2020 om 15:25

Instagram vernieuwt voor het eerst in jaren zijn thuisscherm. Instagrams TikTok-alternatief Reels en de Shop-functie hebben nu eigen knoppen.

Instagram is de afgelopen jaren zowel in gebruikers als functionaliteit sterk gegroeid. De populairste toevoeging was de functie Stories in 2016, inmiddels is het netwerk uitgebreid met een winkelfunctie en in augustus kwam ook TikTok-concurrent Reels bij.

Die twee functies krijgen nu een nadrukkelijkere plek op het thuisscherm van de app, meldt het bedrijf. In de balk onderaan het scherm leidt de middelste knop voortaan naar Reels. De knop daarnaast is voortaan voor de winkelfunctie van Instagram.

'Niet irrelevant raken'

De knoppen die eerst op die plekken stonden, de knop voor een nieuwe foto of video en het Like-overzicht, verhuizen naar rechtsboven in de app. De knoppen staan voortaan naast het Messenger-logo, dat onlangs al veranderd is.

Het nieuwe thuisscherm wordt vanaf donderdag uitgerold, en is nog niet voor alle gebruikers zichtbaar.

"We maken deze wijzigingen niet zomaar", zegt Instagram-topman Adam Mosseri. "We hebben het thuisscherm van Instagram nu al een tijdje niet meer aangepast. Maar de manier waarop mensen creëren en van cultuur genieten is veranderd, en het grootste risico van Instagram is niet dat we te snel veranderen, maar dat we niet veranderen en irrelevant worden."

Volg Bright ook op Instagram en op TikTok

Is de macht van Facebook nog te breken?