'Andere Chinese merken profiteren van problemen Huawei'
Chinese Huawei-concurrenten zouden bloed ruiken nu het techbedrijf door de Amerikaanse handelssancties al maanden zwak presteert. Bedrijven als Xiaomi, Oppo en Vivo grijpen hun kans en verhogen hun omzetverwachting.
Huawei zit door de Amerikaanse handelssancties in het nauw. Al langer is het onmogelijk voor Huawei om de Google Play Store mee te leveren op zijn toestellen, waardoor veel apps ontbreken. Sinds augustus mag het bedrijf zelfs geen Amerikaanse technologieën meer gebruiken, waardoor het maken van de snelste chips volgens een Huawei-topman erg moeilijk wordt.
Chinese concurrenten springen in het gat dat Huawei laat vallen, meldt Reuters. "Bedrijven als Xiaomi, Oppo en Vivo verhogen hun winstverwachting voor 2021", zegt Derek Wang, productietopman bij Chinese telefoonmaker Realme, dat ook kansen ziet. "Ze denken dat de sancties tegen Huawei het bedrijf zullen schaden op de internationale markt, en ze willen een deel van die markt van Huawei afpakken."
Xiaomi pakt door
Realme is volgens Wang op weg naar 50 miljoen verscheepte smartphones dit jaar, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Met het vizier op volgend jaar zetten de bedrijven nog gewaagder in. Xiaomi zou voor het vierde kwartaal van dit jaar en het eerste kwartaal van 2021 bij elkaar tot 100 miljoen toestellen besteld hebben. Dat is zijn tot 50 procent meer telefoons dan het bedrijf nodig dacht te hebben voor augustus, toen er extra handelsbeperkingen tegen Huawei van kracht werden.
De productievooruitzichten van Oppo en Vivo zouden ook met zo'n 8 procent zijn gestegen sinds augustus. Huawei zou zijn aantal bestellingen in dezelfde tijd hebben zien kelderen met 55 procent, tot 42 miljoen toestellen. Xiaomi zou ondertussen proberen om Huawei-distributeurs in Zuidoost-Azië en Europa aan zich te binden.
Nog sterk in China
Vijf bronnen uit de telefoonindustrie bevestigen tegenover Reuters dat ze inderdaad fors meer bestellingen van de drie Huawei-concurrenten hebben gehad. Het gaat dan om makers van onderdelen of grondstoffen die nodig zijn bij het maken van smartphones.
De prijzen van onderdelen zouden stijgen als gevolg van de strijd om de marktpositie van Huawei. In thuisland China is Huawei echter nog steeds de grootste. Verwacht wordt daarom dat het bedrijf ook in 2021 en 2022 nog zal groeien, maar niet meer met de snelheid van de afgelopen jaren.