Deze maand rijdt Bright-autotester Rutger Middendorp in een nieuwe elektrische auto van een nieuw merk. De Aiways U5 is een SUV uit China. Deze week de eerste kennismaking. Moeten de traditionele automakers zich zorgen maken?
Rutger Middendorp reviewt auto's voor Bright. Volg de updates en abonneer op ons YouTube-kanaal.
Als we een nieuwe duurtest-auto de oprit op zien rijden geeft dat altijd een beetje opwinding. Of het nou een Fiat Panda is of een BMW i3. Uiteraard zijn er iets meer kriebels in de buik als er een Porsche Taycan Turbo S op de planning staat. Maar niets is spannender dan dit: een nieuwe auto, van een nieuw merk. Kun je bij een nieuwe BMW in ieder geval leunen op wat je van de laatste vond, nu zijn alle mogelijkheden open. Is het een Landwind-momentje en kijken we naar een onbetrouwbaar stuk rommel? Of is het een Tesla-momentje en laat deze auto de industrie even zien hoe het wel moet?
Op papier lijkt het een goed verhaal. Voor 40.000 euro heb je een flinke SUV met een serieuze standaard uitrusting. De accu van 63 kWu geeft een rijbereik van 400 km volgens de officiële WLTP-cyclus. Laden aan een gewone paal gaat langzaam met 1 fase. Snelladen gaat wel met 90 kW, dus dat is een opsteker.
De U5 wordt geleverd in drie versies de Standaard (40K), Showroom (42K) en Premium (44K). Wij hebben de Showroom-versie meegekregen. Die heeft wat grotere velgen (19 inch in plaats van 17 inch), parkeersensoren voor, kunstlederen bekleding in plaats van stof en is in iets meer kleuren te krijgen dan de Standaard. Dat kost je wel 2000 euro extra.
Leg je 4K meer neer (€43850) dan heb je ook nog echt leren bekleding, automatisch inparkeren, verwarmde stoelen, elektrisch panoramadak, draadloos opladen voor je telefoon en een elektrisch bedienbare achterklep.
Of je kiest voor de standaard of voor de meest luxe, de uitrusting is rijk te noemen. Alle rij-assistentie is bijvoorbeeld standaard: lane keeping, adaptive cruise control, automatisch grootlicht, verkeersbordherkenning, automatisch filerijden, dode hoek herkenning en kruisend verkeer herkenning. Ook voor de standaardversie hoef je de sleutel niet uit de broekzak te halen. Keyless entry met de hippe sleutel kost niets extra. Starten doe je door het rempedaal aan te tikken en de versnellingsbak naar de D te draaien. Net als in een Tesla.
Apple CarPlay is ook standaard en dat is nodig ook, want ondanks de gigantische infotainmentschermen is er geen navigatie aan boord. Maar we moeten nog een weekje geduld hebben voordat CarPlay via een over-the-air update werkt. Ha, denk je dan misschien, zie je wel dat die Chinezen nog geen fatsoenlijke auto op de markt kunnen zetten? Nou ha, de Duitsers lukte dat met de Volkswagen ID.3 ook niet. Die moest ook eerst een update voordat CarPlay beschikbaar is.
Veel waar voor je geld?
Op basis van de eerste indruk kan ik niet anders zeggen dan dat je echt kneiterveel auto voor je geld krijgt, dat het een mooi afgewerkte auto van buiten en van binnen is, en dat hij wel rap door zijn batterij eet.
Maar we hebben vier weken de tijd om de auto echt te leren kennen. Dus laten we niet te snel tot conclusies komen. Stel je vragen via onze Discord-server of social media.
Rutger Middendorp reviewt auto's voor Bright. Volg zijn updates.