Dit verandert er op 1 januari voor jou als automobilist
Nog een paar dagen en het nieuwe jaar begint. 1 januari is een bekende datum waarop nieuwe regels ingaan en dat is in 2025 niet anders. Wil je een elektrische auto kopen, dan krijg je daar geen subsidie meer voor, ook wordt laden duurder.
Gebruik je een openbare laadpaal, dan betaal je vanaf volgende week meer energiebelasting. Eerder was daar een korting op, maar die wordt volledig afgeschaft. Wat je ervan merkt is dat je zo’n 7 cent per kilowattuur extra betaalt. Echter laadt het gros van de mensen thuis (59 procent van de kilometers) en daarop is dat niet van toepassing.
Motorrijtuigenbelasting
Voorheen hoefde je voor een auto die geen CO2 uitstoot geen motorrijtuigenbelasting te betalen, maar dat gaat veranderen. Het is niet meteen net zo hoog als voor auto’s die op brandstof rijden, want het wordt langzaam opgebouwd. In eerste instantie krijg je 75 procent korting op het standaardtarief. Bovendien gaat de bijtelling met 1 procent omhoog naar 17 procent, waardoor je meer inkomstenbelasting betaalt, schrijft NOS.
Als je een auto koopt betaal je 200 euro meer bpm (belasting personenauto's en motorrijwielen). Dat is niet afhankelijk van de uitstoot van de auto, maar de ‘standaard’ bpm. Daarnaast hebben hybride auto’s geen apart tarief meer. Er wordt voor de precieze hoogte van de bpm straks nog puur en alleen gekeken naar de hoeveelheid CO2 die de bolide uitstoot. Dit heeft mede te maken met de strengere tests die de EU doet op hybride auto’s.
Bpm en bestelbusjes
Bpm is bovendien ook van toepassing op bestelbusjes die op brandstof rijden: ondernemers krijgen daarop geen vrijstelling meer. Ook moeten mensen met bedrijfsauto’s (bestelbusjes en vrachtauto’s) opletten dat ze niet in elke binnenstad meer welkom zijn: er wordt in 14 gemeenten een zero-emissiezone ingevoerd voor niet-elektrische (of niet-waterstof) bedrijfswagens die op 1 januari of daarna op kenteken werden gezet.
Er is ook goed nieuws voor de portemonnee: de accijns op brandstof zou eigenlijk voor een 21 cent duurdere liter benzine zorgen, maar de overheid besluit deze nog laag te houden en dus niet te verhogen.
Trein pakken?
Autorijden wordt dus in diverse gevallen duurder. Dan maar de trein pakken? Ook daar ben je meer geld kwijt: de prijzen van treinreizen worden 6 procent duurder. Dat zou eigenlijk 12 procent duurder zijn, maar de overheid legt geld bij en NS accepteert een klein verlies.
Lees meer over elektrische auto's en download onze app.