©Accelera

Wereldrecord voor vrachtwagen op waterstof: recordafstand op één tank

Nieuw record met waterstof: vrachtwagen rijdt 2900 kilometer na één tankbeurt

30 december 2024 om 21:49

Wie dacht dat waterstof geen rol meer speelt in de race naar duurzaam rijden, heeft het mis. Een vrachtwagen reed op waterstof een afstand van bijna 3000 kilometer. De H2Rescue deed dit met slechts een tankbeurt van 175 kilogram waterstof. Een wereldrecord, volgens Guinness World Records.

In samenwerking met het Amerikaanse Ministerie van Energie (DOE) en Defensie heeft het bedrijf Cummins Accelera een waterstoftruck ontwikkeld. Het doel? Aantonen waartoe een schone, waterstof-aangedreven vrachtwagen in staat is. Dat doel werd behaald onder toezicht van Guinness World Records, dat de waterstoftank verzegelde en controleerde of alle stappen correct werden uitgevoerd.

Hopelijk konden de passagier en bestuurder goed met elkaar opschieten, want ze legden maar liefst 2.906 kilometer samen af. Om dit in perspectief te plaatsen: dat is vergelijkbaar met een rit van Amsterdam naar Athene, een tocht van zo’n vier tot vijf dagen.

Alleen maar water

Tijdens deze indrukwekkende rit stootte de H2Rescue niets anders uit dan water. Ter vergelijking: een traditioneel voertuig zou voor dezelfde afstand ongeveer 301 kilogram CO2 hebben uitgestoten. De truck maakte hiervoor gebruik van zijn in-house ontwikkelde brandstofcelmotor en een tractiemotor van 250 kilowatt. Dankzij deze technologie verbruikte de vrachtwagen slechts 168 kilogram waterstof.

Daarnaast kan de waterstof-truck tot 25 kilowatt aan vermogen leveren vanuit zijn brandstofcellen, genoeg om gedurende 72 uur elektriciteit te voorzien. Dit maakt de H2Rescue niet alleen een efficiënte transportoplossing, maar ook een promotie voor de technologie van Cummins Accelera.

Rampgebieden en noodsituaties

De naam H2Rescue doet wellicht vermoeden dat het gaat om 'het redden van waterstof', maar de vrachtwagen is specifiek ontworpen voor gebruik in rampgebieden en andere noodsituaties.

Dankzij zijn vermogen om elektriciteit te leveren en lange afstanden af te leggen, kan de truck ingezet worden in gebieden met een tekort aan stroom en andere voorzieningen. Volgens de ontwikkelaars is hij zelfs in staat om 2025 noodtrailers van stroom te voorzien.

Forse besparingen

Het vervangen van traditionele noodhulpvoertuigen door H2Rescue-trucks kan jaarlijks zo’n 7.000 liter benzine besparen. Dit heeft niet alleen een positief effect op het milieu - met een geschatte besparing van 2,5 metrische ton CO2 per jaar - maar biedt ook financiële voordelen. Deze voordelen tezamen maken de H2Rescue een aantrekkelijke optie voor organisaties die zowel duurzaam als kostenefficiënt willen zijn.

Met deze prestatie zet de H2Rescue niet alleen een wereldrecord neer, maar plaatst hij de mogelijkheden van waterstof als duurzame energiedrager weer stevig op de kaart. Eerder deze maand was er meer goed nieuws over waterstof: een wetenschappelijk onderzoek wees op de aanwezigheid van grote hoeveelheden natuurlijk waterstof, ook wel bekend als witte waterstof. 

Lees meer nieuws over energie en mis niets met de Bright-app.