Twee derde bezitters van elektrische auto heeft laadpaal aan huis
Twee derde van de Nederlandse eigenaren van een elektrische auto heeft thuis een laadstation. Dat zou neerkomen op zo'n 80.000 thuislaadstations in Nederland.
Bijna een derde van deze thuislaadstations is van het merk NewMotion (30 procent), gevolgd door EVBox (17 procent) en Tesla (15 procent). Gemiddeld vinden bezitters op 313 meter van hun huis ook een openbare laadplek. 62 procent van de bezitters van elektrische auto’s maakt gebruik van zo’n openbare laadplek voor het opladen van de auto.
Daarnaast gebruikt de helft (50%) de laadpalen bij het werk en 25% laadt de auto op bij een tankstation. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau Multiscope onder ruim zesduizend mensen, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Laadstation kost 1200 euro
Gemiddeld bedragen de kosten voor het installeren van een laadstation aan huis ongeveer 1200 euro. De totale investeringen die Nederlandse consumenten hebben gemaakt voor het installeren van deze laadstations komen daarmee op circa 100 miljoen euro, stelt Multiscope.
Laadkosten vergoed door werkgever
Gemiddeld betalen bezitters van elektrische auto’s 924 euro per jaar aan laadkosten. "Daaronder vallen zowel kosten voor het thuisladen, laden op het werk en het laden op openbare laadplekken. Dit komt jaarlijks neer op een totale omzet van bijna 125 miljoen euro", aldus Multiscope.
61 procent van de laadkosten wordt door de werkgever betaald. Meerdere aanbieders van laadpalen hebben ook software waarmee doorgegeven kan worden hoeveel kWu je auto heeft gebruikt.