'Vliegtuigstuur' in nieuwe Tesla's: mag dat wel?
De nieuwe versies van de Tesla Model S en X krijgen een stuur dat lijkt op dat in een vliegtuig. Het stuur heeft een afgeplatte onderkant en geen bovenkant. Mag dat eigenlijk wel in Nederland? Ja, zegt de RDW.
Tesla doet vaker dingen die op het randje zijn. Het bedrijf introduceerde eerder de Autopilot-functie als 'zelfrijdend' systeem en verschool zich achter de juridische tekst dat de bestuurder altijd moet blijven opletten. Daarmee dwong het wetgevers om scherper te zijn op wat een auto wel en niet zelf mag doen.
Maar hoe zit het met dat vreemde stuur op de vernieuwde Model S en X? Dit 'vliegtuigstuur' kun je niet door je hand laten glijden en je kunt je hand er niet bovenop laten rusten. Ook zou je met je mouw achter het opstaande puntje kunnen blijven hangen.
Mag Tesla dit in Nederland op de markt brengen? De RDW, die gaat over de toelating van voertuigen, stelt dat dit mag. "De vorm van het stuurwiel is nergens voorgeschreven in de EU- of UNECE-wetgeving", laat de instantie weten aan Bright.
Er zijn wel eisen voor de uit te oefenen bedieningskracht van het stuur, aldus de RDW. "Daarbij geldt hoe groter de diameter, des te kleiner de kracht wordt." Ook zijn er eisen voor de vertraging die je hoofd oploopt bij een impact op het stuurwiel.
'Vaker rechthoekig stuur'
"Veel auto’s hebben al een afgeplat stuurwiel aan de onderzijde. Niet alleen is het instappen hierdoor eenvoudiger, maar het is ook gemakkelijker te herkennen in welke stand het stuurwiel staat. De tendens is dat steeds meer voertuigen in de toekomst een rechthoekig stuur gaan krijgen. Het aantal omwentelingen van geheel links naar geheel rechts is ook niet gereguleerd. Als dit maar van -90 tot +90 graden is, is er geen reden waarom je een bovenrand moet hebben. Dan volstaan twee handvatten", aldus de RDW.
Alternatieve vormen mogen
Het autostuur mag andere vormen hebben, stelt de RDW. "In de wetgeving wordt bewust gesproken over 'steering control' in plaats van 'steering wheel'. Er wordt bewust ruimte overgelaten voor alternatieve vormen." Kortom: het nieuwe Tesla-stuur is legaal in de Europese Unie.
Rutger Middendorp, autotester bij Bright.