Mercedes roept ook in Nederland auto's terug om probleem eCall
Mercedes-Benz roept ook in Nederland personenauto's terug vanwege een mogelijk probleem met eCall, het automatische noodoproepsysteem.
Het mankement zit in auto's van de modeljaren 2017 tot 2020. Om hoeveel auto's het in Nederland gaat, is onduidelijk.
Door het mankement is het "in zeldzame gevallen" mogelijk dat bij een ongeluk de noodoproep via eCall niet beschikbaar is of dat hulpdiensten naar de verkeerde locatie worden gestuurd.
Software-update
Mercedes probeert het euvel in eerste instantie met een automatische software-update verhelpen.
"In sommige gevallen lukt dat niet, als een auto bijvoorbeeld in een parkeergarage staat", zegt een woordvoerster. Die eigenaren krijgen bericht van de autobouwer. De reparatie duurt in de garage ongeveer een half uur.
De terugroepactie heeft betrekking op verschillende modellen van de bouwjaren 2017-2020, onder meer CLA, GLA, GLE, GLS, S-klasse en E-klasse. In de Verenigde Staten heeft Mercedes ruim een miljoen voertuigen teruggeroepen.
eCall
Bij een ernstig ongeluk waarschuwt het noodoproepsysteem eCall automatisch de hulpdiensten. Het alarmeert via het Europese satellietnavigatiesysteem Galileo het Europese noodnummer 112. Alle nieuwe auto's beschikken sinds 2018 over eCall.