apple airtags tile bluetooth zoeklabels oneerlijke concurrentie
Zoeklabels

Tile kritisch over Apple AirTags: 'Amerikaanse politiek moet ingrijpen'

21 april 2021 om 09:20
Laatste update: 21 april 2021 om 09:20

Tile, leider op de markt voor bluetooth-trackers, reageert kritisch op de aankondiging van Apple van zijn concurrerende AirTags. Apple zou daarmee volgens Tile de concurrentie oneerlijk beperken.

Apple kondigde zijn AirTag dinsdag aan, na jaren van geruchten. AirTags zijn kleine bluetooth-labels die bijvoorbeeld aan een sleutelbos of tas gehangen kunnen worden. Zijn ze binnen bereik van de gebruiker, kan die de labels laten piepen. Is een AirTag buiten bereik, kan de locatie worden doorgegeven door een passerende iPhone – een enorm zoeknetwerk van ruim 1 miljard apparaten.

Die integratie met het Apple-ecosysteem is tegen het zere been van Tile. Het bedrijf was in 2008 een van de eerste met zulke labels en is uitgegroeid tot marktleider. Het bedrijf diende al een klacht in tegen Apple na de eerste geruchten over de AirTags. Toevallig wordt Tile vandaag gehoord door het Amerikaanse Congres over de klachten.

'Oneerlijke concurrentie'

"Wij verwelkomen concurrentie, zolang dat eerlijke concurrentie is. Helaas heeft Apple een geschiedenis van het misbruiken van zijn eigen platform om concurrentie oneerlijk te beperken, daarom zijn wij sceptisch", zegt Tile-ceo CJ Prober tegenover TechCrunch. "We denken dat het volledig passend is voor het Congres om de praktijken van Apple nader te bekijken."

Apple zegt in een reactie dat zijn eigen Zoek mijn-zoeknetwerk al bestaat sinds voor de oprichting van Tile in 2008. Destijds konden Apple-gebruikers hun eigen apparaten opsporen via dat netwerk. Onlangs is het netwerk opengesteld voor andere bedrijven.

Onder meer Tile-rivaal Chipolo biedt nu een zoeklabel dat via het netwerk van Apple is op te sporen. Tile heeft bovendien 90 procent van de markt voor zoeklabels in handen, merkt Apple op. Het staat Tile vrij om zich ook bij het zoeknetwerk van Apple aan te sluiten, zegt de iPhone-maker.

Eigen, betaald zoeknetwerk

Tile heeft een eigen zoeknetwerk, maar dat werkt alleen als gebruikers de Tile-app installeren en op de juiste manier instellen. Het zoeknetwerk van Apple werkt automatisch met vrijwel alle iPhones met een recente versie van iOS, zonder dat gebruikers iets hoeven in te stellen.

Net als andere bedrijven klaagt Tile ook over de commissie die het aan Apple moet betalen voor het verkopen van abonnementen binnen een app. Tile-gebruikers die extra functies willen moeten daarvoor een abonnement afsluiten, waarvan Tile 30 procent aan Apple moet betalen. Verschillende functies waarvoor Tile zijn abonnees geld vraagt, zijn gratis in het zoeknetwerk van Apple.

Getest: Samsungs bluetooth-tracker SmartTag

Lees meer over:

Deel via