Apple presenteerde vrijdagochtend een schikking met ontevreden app-makers. Op het eerste gezicht lijkt het een win-win-situatie, maar eigenlijk is Apple de grote winnaar.
Apple is berucht streng als het gaat om betalingen in de App Store. De keuze is vrij simpel voor makers die in hun app digitale diensten en goederen aanbieden: het betaalsysteem van Apple gebruiken, of zwijgen. De houding is een doorn in het oog van onder meer Spotify, dat bij de Europese Commissie heeft geklaagd.
Het gebruik van het systeem van de App Store kost namelijk geld, 15 tot 30 procent van de opbrengsten gaan naar Apple. Op de iPhone had Spotify dus drie keuzes: zelf inleveren op de inkomsten van iPhone-gebruikers, het abonnement voor die gebruikers duurder maken of op de iPhone geen betaald abonnement aanbieden.
Spotify koos net als veel andere appmakers voor die laatste optie – dan maar geen betaalknop. Het chagrijn zit 'm in de regel dat het verwijzen naar een eigen betaalmethode door Apple verboden is. Gebruikers kunnen immers wel rechtstreeks bij Spotify een abonnement nemen, zonder dat Apple een deel krijgt. Maar dat moeten die gebruikers helemaal zelf uitvogelen: Spotify mag niet linken naar zijn eigen betaalpagina en zelfs niet omschrijven dat die optie bestaat. Doen ze dat wel, wordt de app afgewezen.
Handreiking of wassen neus?
Welnu, de deur van dat beleid gaat op een kier. In de schikking die Apple vrijdag presenteerde is het belangrijkste punt: ontwikkelaars mogen voortaan wel vertellen over hun eigen betaalmethode. Alleen niet in hun app. Nee, zij mogen gebruikers van hun app een mailtje sturen met daarin informatie over hun eigen betaalsysteem. Die gebruikers moeten overigens wel eerst toestemming hebben gegeven voor dat mailtje, anders zou het spam zijn.
In eerste instantie leest de stap als een handreiking. Zo ziet Apple het misschien ook, al kan je jezelf afvragen hoe warm een handreiking is die volgt uit een rechtszaak. In de VS keert Apple ook nog eens 100 miljoen dollar uit aan kleine appmakers; een enorm bedrag maar slechts een flintertje van de winst van Apple (104 miljard dollar in 2020).
Hoe dan ook: de stap met de mailtjes is een beetje een wassen neus. Een eigen betaalmethode adverteren waar en wanneer die er toe doet, kan straks nog steeds niet. Ontwikkelaars die meer willen verdienen aan hun eigen app, zijn dan genoodzaakt om hun gebruikers lastig te vallen met hinderlijke mailtjes, hopend op succes.
Hooguit de grootste ontwikkelaars zullen succes hebben met zo'n benadering. En juist die ontwikkelaars konden hun gebruikers waarschijnlijk toch al buiten de App Store om bereiken, dus winnen weinig met deze nieuwe stap.
Hinderlijke keuze
Met de stap stelt Apple zowel gebruikers als appmakers voor een hinderlijke keuze. Gebruikers krijgen de vraag of zij hun adres willen delen voor promotionele mailtjes, ontwikkelaars moeten kiezen of zij hun gebruiker met zo'n vraag willen verwelkomen. Het alternatief dat Apple met zijn eigen betaalmethode en loginmethode biedt, is stukken gestroomlijnder en aantrekkelijker.
Apple blaast de loftrompet waarschijnlijk vooral omdat het hoe dan ook zelf de spil van de App Store blijft. De winkel is volgens App Store-hoofd Phil Schiller "van meet af aan een economisch wonder". En inderdaad, met een omzet van ruim 72 miljard dollar in 2020 is de App Store alleen al succesvoller dan menig beursgenoteerd bedrijf.
Dat succes is onmiskenbaar, en door in de App Store mee te doen kunnen ontwikkelaars delen in dat succes, stelt Apple. Een keerzijde heeft het succes ook: de App Store is inmiddels zo groot en prominent, dat deelname geen keuze maar een vanzelfsprekendheid is voor veel bedrijven. Je moet wel, en het kost je nog inkomsten ook.
Tijd voor verandering
Als Apple echt zo'n vertrouwen heeft in het gemak, de veiligheid en de aantrekkingskracht van zijn eigen betaalmethode, moet het misschien eens wat concurrentie toelaten. En dan vooral als het gaat om zaken zoals abonnementen en digitale aankopen binnen de app. Dat Apple een aandeel verdient elke keer dat er een app wordt verkocht: soit. Maar is het eerlijk dat bijvoorbeeld een Spotify jarenlang elke maand blijft afdragen op de abonnementskosten die klanten betalen?
Een "economisch wonder" zal wat concurrentie wel overleven, toch?
Floris Poort, redacteur Bright
Luister ook onze Bright Podcast over het Apple-nieuws: