Meer geld voor maker zonneauto's Lightyear: al 93 miljoen dit jaar
De Nederlandse start-up Lightyear, dat elektrische auto's met geïntegreerde zonnepanelen maakt, heeft dit jaar al 93 miljoen euro aan investeringen opgehaald.
De zonneautofabrikant maakte vandaag nieuwe investeringen bekend. Onder andere uitvaartcoöperatie DELA en investeerder Joop van Caldenborgh steken geld in het Helmondse bedrijf. In totaal staat dit jaar de teller op 93 miljoen euro aan investeringen. Lightyear werkt al sinds 2016 aan zijn auto die deels rijdt op zonne-energie.
Lightyear gaat met het geld de activiteiten verder uit te breiden. Zo kijkt de start-up naar nieuwe kantoor- en ontwikkellocaties in Amsterdam en Utrecht, maar ook in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. "Dankzij de investeringen kunnen we als bedrijf verder groeien en ons exclusieve Lightyear One-model in 2022 op de markt brengen", zegt ceo en mede-oprichter Lex Hoefsloot.
Onder 50.000 euro
De Lightyear One is al te reserveren en kost 150.000 euro. In 2024 moet een goedkoper model op de markt komen. Lightyear mikt uiteindelijk op een prijs van onder de 50.000 euro.
"Dat wordt een kleinere auto, geschikter als gezinsauto", zei ceo Lex Hoefsloot onlangs tegen RTL Z. "We hebben de laatste jaren veel aan de technologie gewerkt, en nu staan we echt op het punt om naar de productie te gaan."
Voor zijn eerste massamodel kijkt Lightyear nog naar de financiering. Dat kan het aantrekken van nieuwe investeerders zijn, maar het bedrijf zou ook een beursgang kunnen maken.
Gemaakt in Finland
Lightyear maakte onlangs afspraken met het Finse Valmet, een bedrijf dat voor andere automerken voertuigen bouwt, over de productie van de zonneauto's.
Eerder sloot Lightyear ook een deal met de Japanse bandenfabriek Bridgestone. De banden van Bridgestone hebben een lagere weerstand op de weg en zorgen daardoor voor een lager energieverbruik. Lightyear zelf de zonnedaken in samenwerking met DSM zelf produceren.
'Bijna niet aan de stekker'
Het prototype van de Lightyear One reed eerder dit jaar bij een test 710 kilometer op één batterijlading. Hoefsloot: "Je hoeft hem in Nederland in de zomer bijna niet meer aan een stekker te hangen."