Facebook wil 10.000 nieuwe mensen aannemen in Europa
Facebook wil de komende vijf jaar 10.000 nieuwe medewerkers aannemen in onder andere Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Polen.
Die extra mensen denkt het bedrijf nodig te hebben om verder te kunnen groeien. Facebook schrijft dat het met de nieuwe banen vertrouwen uitspreekt in de Europese techsector. "We zien ernaar uit samen te werken met Europese overheden om de juiste mensen te vinden en de juiste markten."
Nederland is één van de landen waarop Facebook zich richt in de zoektocht naar personeel. Dat komt volgens het bedrijf doordat Nederland bekend staat om zijn goede tech- en IT-sectoren en een goed opgeleide beroepsbevolking. Ook heeft de overheid hier volgens het bedrijf aandacht voor de ontwikkeling van nieuwe technologie. Het is nog onduidelijk hoeveel banen er in Nederland precies bijkomen. Wereldwijd telt Facebook zo'n 60.000 werknemers.
Grote plannen met de metaverse
Facebook-topman Mark Zuckerberg deelde onlangs zijn visie op de toekomst van Facebook, dat zich meer gaat richten op de zogeheten metaverse. Dat is een gedeelde virtuele ruimte waarin de realiteit wordt gecombineerd met de virtuele wereld.
In de metaverse kunnen mensen bijvoorbeeld virtuele events bijwonen en kletsen maar ook samenwerken en vergaderen. Veel van de nieuwe banen bij Facebook gaan over de metaverse. "Nu we beginnen aan de reis om de metaverse tot leven te brengen, is de behoefte aan zeer gespecialiseerde techneuten een van de grootste prioriteiten van Facebook."
Virtuele interactie
De metaverse moet volgens Facebook zorgen voor "een groter gevoel van virtuele aanwezigheid", waardoor online-interactie "veel dichter bij de ervaring van persoonlijke interactie kan komen".
De metaverse kan volgens het bedrijf zorgen voor nieuwe 'creatieve, sociale en economische kansen'. "En Europeanen zullen het vanaf het begin vormgeven", aldus Facebook. "Geen enkel bedrijf zal de metaverse bezitten en exploiteren. Net als internet zal het belangrijkste kenmerk openheid en interoperabiliteit zijn."
Facebook investeert al jaren in virtual reality (VR) en augmented reality (AR). Zo verkoopt het bedrijf de Oculus VR-headsets en werkt het aan nieuwe AR-brillen.