Zoom gaat advertenties tonen aan gratis gebruikers
Videobeldienst Zoom test het tonen van advertenties voor gratis gebruikers. Die krijgen dan na een videogesprek een reclame te zien.
Zoom is één van de videobeldiensten die groot is geworden door het thuiswerken en thuisonderwijs sinds de coronapandemie. Zoom had al wat beperkingen voor gratis gebruikers, zoals een limiet van 40 minuten bij groepsgesprekken. Daar komt mogelijk een reclame bij, meldt Zoom.
De advertentie wordt getoond in het browservenster aan het eind van een gesprek. Volgens Zoom wordt de test uitgerold "in bepaalde landen", maar het is niet duidelijk welke landen dat zijn.
Gebruikers zien de advertentie bovendien alleen als zij deelnemen aan een groepsgesprek dat is gestart door een andere gratis gebruiker.
Eerste wijziging voor gratis gebruikers
De stap is de eerste echte wijziging die Zoom doorvoert voor gratis gebruikers sinds de dienst vanwege corona erg populair werd. Eerder zou de end-to-end versleuteling van gesprekken al worden voorbehouden aan betalende gebruikers, maar ook die functie kwam alsnog naar gratis gebruikers.
"Deze wijziging verzekert dat onze gratis gebruikers blijvend contact kunnen leggen met vrienden, familie en collega's via hetzelfde robuuste platform dat we altijd al aanbieden", schrijft marketinghoofd Janine Pelosi van Zoom.