Bright-autotester Rutger rijdt deze maand in de Hyundai Ioniq 5: de auto die de hoogste Bright-score tot nu toe haalde. Maar blijft de liefde bestaan nu de honeymoonfase voorbij is?
Rutger Middendorp test elke maand een auto in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.
Toen we deze auto leerden kennen was dat op een zonnige dag in Valencia. De hemel was strakblauw, de navigatie van te voren ingesteld op een lunchspot in de haven en geen vlekje te bekennen op onze Ioniq op Noors kenteken. Onze Nederlandse Ioniq 5 zag er na een week al uit of hij drie jaar oud was. Modder op de flanken, een grauwe achterruit en een losslingerende laadkabel in de bagageruimte.
Het voelt alsof we al tien jaar getrouwd zijn. Dat is goed en slecht nieuws. Laat ik met het goede nieuws beginnen: de interface van de Ioniq 5 mag dan twee fancy grote schermen hebben, voor het grootste gedeelte komt het overeen met wat je in elke moderne Hyundai of Kia vindt. Met icoontjes die naar een soort apps gaan alsof je een smartphone bedient. Binnen de kortste keren voelt het allemaal heel erg vertrouwd en de interface is aardig voor de hand liggend.
Het slechte nieuws is dat ik zelfs de 'quirks' van de Ioniq 5 al heb leren kennen en me erbij heb neergelegd. In volgorde van irritant:
1. De Ioniq 5 heeft geen achterruitenwisser en als gevolg zie ik na een half uur rijden niets meer door de achterruit.
2. De knopjes op het dashboard zijn lichtgrijs van kleur en hebben witte achtergrondverlichting. In sommige omstandigheden zijn ze volstrekt onleesbaar.
3. Het knopje 'Warmer' is de snelkoppeling naar de stoelverwarming.
Er is vast een rationale achter het ontbreken van een ruitenwisser, maar in ons weer is het een gemis. Ongetwijfeld heb ik 3 kilometer meer bereik vanwege de verbeterde luchtweerstand, maar de kans dat ik hem op een paaltje zet is ook groter.
In eerdere auto’s had Hyundai ook al de ongelukkige keuze gemaakt voor wit op lichtgrijs. Ze hebben niet van hun fouten geleerd en ik blijf me er aan ergeren. Eén van ons moet hiermee aan de slag. Ik ben bang dat ik voorlopig die persoon moet zijn.
Nadat ik er achter kwam dat 'Warmer' de knop was voor de stoel- en stuurverwarming én de stoelkoeling is mijn verbazing daarover niet afgenomen, maar mijn ergernis wel. Ik weet nu immers waar de knop zit.
Verbruik: keurig
Dat moest er even uit. Maar ik moet zeggen dat ik over het algemeen alleen maar een grotere fan ben geworden van de Ioniq 5. Onze versie heeft een elektrisch verstelbare achterbank, zonnepanelen op het dak én verbruikt gemiddeld zo rond de 20 kWh per 100 km. Keurig voor zo’n flinke jongen.
Het navigatiesysteem gebruik ik niet omdat mijn ogen het niet aankunnen om naar zoveel pixels te kijken op een scherm met zo’n fantastische resolutie en dus gebruik ik voor het afspelen van media én navigatie Apple CarPlay met respectievelijk de Apple Podcasts of Spotify-app en Google Maps. En ik zou hier best een duurtest van een jaar van willen maken.
Volgende week meer over de Ioniq 5.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.