Polestar toont auto met ingebouwde drone
Automerk Polestar heeft een nieuwe elektrische conceptauto onthuld. Opvallend aan de Polestar O2 is dat het een cabrio is met een geïntegreerde drone. Die drone kan de auto volgen en filmen.
Het dochtermerk van Volvo kondigde de elektrische sportwagen Polestar O2 gisteren aan. De cabriolet is ontworpen om te tonen welke richting het bedrijf in de toekomst uit wil gaan.
De O2 is uitgerust met een aantal features die doen denken aan de vorige conceptcar van het merk, de Polestar Precept. Het bedrijf zegt verder te bouwen op 'de ontwerptaal die daarvoor is ontwikkeld'. Het nieuwe concept is dan ook gebouwd op hetzelfde platform.
In tegenstelling tot zijn voorganger is de O2 puur een sportwagen. De tweedeurs cabriolet zorgt er volgens het bedrijf voor dat ook elektrische auto's 'ouderwets rijplezier' kunnen verschaffen. Het merk maakte de specificaties en prestaties nog niet bekend.
Volgens Polestar is het uiterlijk van de wagen gebaseerd op ontwerpen uit de ruimtevaart. Daarbij zouden de strakke lijnen moeten zorgen voor een zo aerodynamisch mogelijke auto. Het merk heeft ook bewust gekozen om geen spoilers of vleugels te installeren.
Drone voor de liefhebbers
De meest opvallende feature van de wagen is de standaard meegeleverde filmdrone. Die zou zelfs tijdens het rijden kunnen opstijgen en landen. Dat gebeurt op een standaard ingebouwde 'landingsbaan' aan de achterkant van de auto.
De drone zou volgens ceo van Polestar Thomas Ingenlath volledig autonoom kunnen werken en de auto volgen tot bij snelheden van zo’n 100 kilometer per uur.
Als de auto geparkeerd is, kunnen bestuurders de opnames van de drone bekijken op het infotainmentsysteem van de wagen. Daar kunnen zij ook nog edits maken en de video delen.
De drone van de O2 in actie:
Duurzaam interieur
Polestar heeft ook verteld hoe de O2 duurzaam kan worden. Daarbij zou het interieur gemaakt zijn uit een zogenaamd ‘thermoplastisch monomateriaal.’ Dat is volgens het bedrijf een materiaal dat uit gerecyclede polyester bestaat.
Het unieke daarvan is dat alle zachte interieuronderdelen uit éénzelfde materiaal zouden kunnen worden vervaardigd. Dat zou het een stuk makkelijker maken om onderdelen te recyclen. Het interieur van andere wagens bevat veel verschillende stoffen, die moeilijker te recyclen zouden zijn omdat ze eerst gescheiden moeten worden.
Ook het aluminium chassis zou makkelijker te recyclen moeten zijn. Verschillende soorten aluminium worden als dusdanig gelabeld, waardoor zij makkelijker gescheiden zouden kunnen worden bij het recyclingproces. Dat moet ervoor zorgen dat het zijn kwaliteit behoudt voor hergebruik.
De conceptauto toont welke richting het bedrijf uit wil, maar dat betekent niet dat we de O2 nooit op de weg zullen zien. Het bedrijf bevestigde dat het vorige concept van de Precept in 2024 ook echt in productie zal gaan als de Polestar 5.
Er bestaat dan ook een kans dat de O2 ooit op de markt komt. Polestar wil zich immers profileren als een concurrent van luxemerk Porsche, en een sportwagen is daarbij essentieel. Ingenlath liet alvast aan The Verge weten dat de mogelijkheid van een productiemodel er zeker is. "Mogelijk? Zeker. Ik streef er heel erg naar om die vraag uit te lokken. Ik zou dat in de toekomst graag willen kunnen bevestigen."