Elektrische Mercedes rijdt duizend kilometer op één acculading
Een elektrische auto van Mercedes-Benz heeft duizend kilometer gereden zonder tussentijds opladen. Dat gebeurde met een accu die qua capaciteit vergelijkbaar is met de huidige modellen.
De auto legde in totaal 1008 kilometer af van het onderzoekscentrum in Sindelfingen in Zuid-Duitsland tot aan Cassis aan de Franse Rivièra, meldde Mercedes-Benz. De auto deed iets minder dan 12 uur over de tocht en zou bij aankomst nog 140 kilometer bereik hebben. De auto reed volgens de fabrikant ook langdurig met snelheden tot 140 km/u op de Duitse autobahn.
In de conceptauto Vision EQXX zit technologie die rond 2024 in auto's voor consumenten kan verschijnen. De auto is bijvoorbeeld uitgerust met een aerodynamisch profiel en gemaakt van lichtere materialen. Ook heeft de EQXX een verbeterde terugwinning van remenergie, een lichtere batterij, zonnepanelen op het dak om systemen van stroom te voorzien en een aandrijfsysteem met weinig energieverlies.
"Veel van de innovatieve ontwikkelingen worden al in de productie geïntegreerd, sommige in de volgende generatie modulaire architectuur voor compacte en middelgrote Mercedes‑Benz-auto's", zegt Markus Schäfer, hoofd onderzoek en ontwikkeling bij Mercedes-Benz.
Verbruik
Het verbruik van de auto was 8,7 kilowattuur per 100 kilometer. Daarmee was de auto zeker twee keer zuiniger dan de huidige modellen.
De elektrische EQS S-Klasse, het huidige elektrische topmodel van Mercedes‑Benz van meer dan 100.000 euro, verbruikt op papier tussen de 16 en 17 kilowattuur op 100 km. In reële omstandigheden is dit vaak meer. De actieradius bedraagt 780 km volgens de WLTP-norm.