Apple noemt Meta hypocriet vanwege commissie van 50 procent in metaverse
Apple noemt Facebook-moederbedrijf Meta hypocriet omdat het bijna 50 procent commissie rekent voor virtuele objecten in zijn metaverse Horizon Worlds. Meta heeft al jaren kritiek op de 15 tot 30 procent commissie die Apple rekent.
Eerder deze week maakte Meta bekend dat het een test start waarbij gebruikers van de VR-wereld Horizon Worlds digitale goederen en diensten kunnen verkopen. Makers van die virtuele objecten betalen daarvoor echter wel een dubbele commissie: 25 procent aan Horizon Worlds en 30 procent via de Meta Quest Store, de digitale winkel voor VR-games van Meta. Omdat de ene na de andere commissie wordt geheven, komt dat in totaal neer op 47,5 procent commissie.
Apple vindt het hoge percentage dat Meta vraagt hypocriet. "Meta heeft Apple herhaaldelijk aangevallen omdat het ontwikkelaars een commissie van 30 procent rekent voor in-app-aankopen in de App Store", zegt Apple-woordvoerder Fred Sainz tegenover MarketWatch.
"En Meta heeft kleine bedrijven en makers herhaaldelijk als zondebok gebruikt. Nu probeert Meta diezelfde makers aanzienlijk meer in rekening te brengen dan welk ander platform dan ook. De aankondiging legt de hypocrisie van Meta bloot. Het laat zien dat hoewel ze het platform van Apple gratis willen gebruiken, ze graag iets pakken van de makers en kleine bedrijven die hun eigen platform gebruiken", aldus Sainz.
'Meta wil gratis waar het zelf geld voor wil'
Zo'n kleinere ontwikkelaar, ceo Vladislav Ginzburg van Blockparty, een platform voor het maken van NFT's, uit ook kritiek. "Facebook bewaart alle media die erop zijn geüpload, bewaart alle gebruikersgegevens en is eigenaar van elke stap van het proces om aan marketeers te verkopen. In plaats van makers in staat te stellen te delen in de waarde die ze aan Facebook toevoegen, is het hun doel om de helft van de verkoop binnen te halen. Nee, bedankt."
30 procent al jaren omstreden
De 30 procent die Apple in de App Store rekent was jarenlang de standaard onder verkopers van software en andere digitale zaken. Het percentage staat echter onder druk nu het aantal digitale marktplaatsen afneemt onder dominantie van de grote techbedrijven.
Veel kleinere bedrijven spreken inmiddels van een verkapte belasting aan platforms waar zij niet omheen kunnen. In zowel de VS als Europa kijken politici nu naar manieren om die dominantie te doorbreken.