Meta komt met webversie van VR-wereld Horizon Worlds
Facebook-moederbedrijf Meta ontwikkelt een webversie van zijn metaverse-platform Horizon Worlds. Tot nu toe werkte het platform alleen op de Quest VR-brillen, binnenkort dus ook op andere apparaten.
Meta-topman Andrew Bosworth kondigde dat aan in een Twitter-draadje. Hij gaf nog niet veel details prijs. Wel duidelijk is dat Meta op de webversie lagere commissies hanteert op de verkoop van virtuele objecten.
Het bedrijf lag eerder deze week onder vuur omdat het op Horizon Worlds maar liefst 47,5 procent commissie op de verkoop van virtuele goederen gaat rekenen. Voor de webversie zal Meta volgens Bosworth 'slechts' 25 procent commissie rekenen. Dat is volgens de topman 'veel lager' dan vergelijkbare virtuele werelden, zoals Roblox.
Ook op smartphones en spelcomputers
Naast de webversie is het bedrijf ook al begonnen aan de ontwikkeling van een mobiele versie van het platform. Vivek Sharma, Meta’s Horizon-topman, bevestigde dat eerder deze week in een interview. Er zouden ook al vroege plannen zijn om het platform naar spelcomputers te brengen.
Virtuele wereld groeit snel
Het VR-platform Horizon Worlds kende sinds het in december vorig jaar gelanceerd werd in Canada en de VS een sterke groei. In februari had Horizon Worlds al zo’n 300.000 gebruikers. In de virtuele wereld van Meta kunnen gebruikers hun eigen omgeving bouwen waarin ze elkaar kunnen ontmoeten.
Volgens Mark Zuckerberg maakt het platform een ‘essentieel onderdeel’ uit van de metaverse-visie van Meta. Sinds de ceo in oktober de naamsverandering van Facebook bekendmaakte, heeft het zich volop gestort op de ontwikkeling daarvan.
De metaverse moet uiteindelijk veranderen hoe mensen internet gebruiken. Virtual en augmented reality (AR en VR) moeten daarbij een grote rol spelen.
Niet iedereen blij
Het bedrijf heeft met bij de ontwikkeling van die nieuwe strategie al meerdere problemen ondervonden. Zou zouden veel medewerkers het niet eens zijn met de visie van Zuckerberg. Zij zouden kritiek uiten op het feit dat Meta miljarden uitgeeft aan de metaverse, terwijl het nog niet genoeg doet om bestaande problemen aan te pakken.
Ook zouden werknemers onder druk worden gezet om tegen hun wil nieuwe metaverse-gerelateerde rollen in te nemen.
Er zouden ook praktische problemen zijn. Zo zou er al sprake zijn geweest van ongewenste aanrakingen in Horizon Worlds. Om dat probleem op te lossen, introduceerde Meta een virtuele barrière die gebruikers op afstand moet houden.