Elektrisch rijden

Subsidie voor aankoop elektrische vrachtwagens aangekondigd

© Volvo

elektrische vrachtwagen waterstof
25 april 2022 om 09:58
Laatste update: 25 april 2022 om 09:58

Vanaf volgende maand kunnen bedrijven subsidie aanvragen voor de aanschaf van een vrachtwagen die rijdt op waterstof of die elektrisch aangedreven is.

De overheid maakt ruim 40 miljoen euro subsidie beschikbaar voor bedrijven die groene vrachtwagens willen aanschaffen. Dit jaar zit 13,5 miljoen in de subsidiepot. Grote bedrijven kunnen in totaal tot 40 procent van de meerkosten ten opzichte van een dieselvrachtwagen vergoed krijgen, meldt het ministerie van Infrastructuur. Bij bedrijven met minder dan tien werknemers loopt dat op tot 60 procent.

"Elektrische vrachtwagens zijn een stuk duurder dan dieselvrachtwagens. Daarom geven we ondernemers die overstappen een financieel steuntje in de rug", zegt staatssecretaris Vivianne Heijnen. Een elektrische truck kan wel een ton duurder zijn dan een diesel. "Ik hoop dat de elektrische vrachtauto op de weg straks net zo normaal is als de elektrische personenauto", aldus Heijnen.

Overstap naar elektrisch

Onder de ongeveer 160.000 vrachtwagens in Nederland zijn nog maar 202 groene trucks. Het ministerie wil dat het er over drie jaar minimaal 1000 zijn en in 2030 moet dat aantal zijn opgelopen tot zo'n 16.000. Tien jaar later moeten alle nieuwe vrachtauto's schoon zijn.

Transportbedrijven moeten de komende jaren de overstap naar elektrisch maken. De EU gaat met strengere eisen komen voor vrachtwagens. Ook worden vanaf 2025 in tientallen gemeenten zero-emissiezones ingesteld, waar trucks of busjes die op fossiele brandstoffen rijden niet meer welkom zijn. Bijna dertig gemeenten hebben al laten weten zero-emissiezones te willen invoeren.

'Stroomnetwerk kan het nog niet aan'

Vorige week waarschuwden onderzoekers dat het Nederlandse elektriciteitsnetwerk nog flink verbeterd moet worden om de transportsector goed over te laten stappen op elektrische vrachtwagens. "De benodigde netverzwaring komt nog onvoldoende op gang. Dit kan de klimaatdoelstellingen in gevaar brengen", zegt ElaadNL, een stichting gericht op de laadinfrastructuur.

Kijk ook: rijden op waterstof