Apple start zelfreparatie iPhones: 'Speciaal voor de minderheid'
Apple is in de VS gestart met zijn langverwachte reparatieprogramma. Daarmee wordt het voor consumenten en externe reparateurs weer mogelijk om de nieuwste iPhones zelf te repareren. Veel goedkoper is het echter niet.
Apple kondigde zijn reparatieprogramma vorig jaar al aan, vanaf nu wordt het ook echt uitgerold. In eerste instantie in de VS, andere landen volgen later. Klanten kunnen bij Apple onderdelen en benodigde apparatuur bestellen voor het zelf repareren van hun iPhone 12, iPhone 13 of derde generatie iPhone SE.
Apple kreeg de afgelopen jaren kritiek omdat het steeds moeilijker werd voor consumenten en externe reparatiewinkels om iPhones en andere Apple-apparaten te repareren. Officiële onderdelen waren niet zomaar voor iedereen beschikbaar: alleen voor gecertificeerde reparatiewinkels.
Gebruikers kregen ondertussen foutmeldingen als zij hun accu vervingen door een niet-origineel exemplaar en Apple weigerde zo'n accu in eerste instantie weer te vervangen. Ook het repareren van het scherm is moeilijker geworden: het scherm bevat ook de gezichts- of vingerafdrukscanner en die moet met speciale apparatuur opnieuw gekoppeld worden aan het toestel.
Nauwelijks goedkoper dan in de winkel
Nu verkoopt Apple dus voor het eerst officiële onderdelen aan consumenten en externe, niet-gecertificeerde reparateurs. Maar veel goedkoper dan een reparatie in de Apple Store is deze nieuwe mogelijkheid niet. "De onderdelen zijn dezelfde – voor dezelfde prijs – als die beschikbaar zijn voor Apples netwerk van geautoriseerde reparateurs."
Een set met een nieuwe batterij voor de iPhone 12 of 13 kost in de VS 69 dollar: precies even duur als een batterijvervanging bij Apple of een geautoriseerde reparateur. Een reparatieset met nieuw scherm voor de iPhone 12 kost 267 dollar: een reparatie in de winkel kost 279 dollar.
Niet tot nauwelijks goedkoper dus, behalve als gebruikers het vervangen onderdeel terug sturen naar Apple ter recycling. Voor een oude batterij betaalt Apple bijvoorbeeld iets meer dan 24 dollar: op dat moment zou het kunnen lonen om de reparatie zelf te doen. Ook zou de optie handig kunnen zijn voor mensen die ver van een reparatiepunt wonen: bij opsturen voor reparatie is een iPhone al snel een halve tot hele week weg.
Apple verhuurt speciaal gereedschap
Als consumenten hun apparaten door Apple of een partner laten repareren, krijgen zij geen korting via het oude onderdeel: dat wordt standaard al gerecycled door Apple. Het bedrijf verwacht niet dat de meeste klanten voor zelfreparatie zullen kiezen. "Voor de overgrote meerderheid van klanten die geen ervaring hebben met het repareren van elektronische apparaten, is een bezoek aan een professionele reparateur met originele Apple-onderdelen de veiligste en meest betrouwbare manier om een reparatie uit te voeren", aldus Apple.
Dat komt mede vanwege de speciale apparatuur die nodig is om iPhones open te maken en weer waterdicht in elkaar te zetten. Die apparatuur verhuurt Apple: 49 dollar voor een reparatieset met onder meer speciale schroevendraaiers en een pers om het scherm op de juiste manier vast te drukken. De set bestaat uit twee koffers van bij elkaar ruim 35 kilo. Consumenten krijgen de koffers een week in bruikleen, verzending is voor Amerikanen gratis.
In de loop van dit jaar wil Apple het reparatieprogramma ook in de eerste Europese landen gaan aanbieden. Wanneer Nederland aan de beurt is, is nog niet bekend.