Bright Duurtest week 3

Duurtest Nissan Leaf: makkelijker te overtuigen?

Duurtest Nissan Leaf: veranderende omgeving
4 mei 2022 om 11:03
Laatste update: 4 mei 2022 om 11:03

De Bright-duurtest begon ruim elf jaar geleden met de originele Nissan Leaf. Nu rijdt Bright-autotester Rutger Middendorp de meest recente Leaf. Wat is er in de omgeving van de Leaf allemaal veranderd?

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal

In 2011 was het nog knap lastig om mensen te overtuigen van de toekomst van de elektrische auto. De argumenten van tegenstanders waren grotendeels hetzelfde als nu: het rijdt fijner, als je een oprit hebt is laden prettiger dan tanken, op de aanschaf na is een elektrische auto goedkoper en het is schoner dan rijden op brandstof.

Maar destijds was er ook meer onzekerheid. Er was bijvoorbeeld minder betrouwbaar onderzoek over de achteruitgang van batterijen, over de werkelijke well-to-wheel impact van de elektrische auto en er waren minder alarmerende berichten over de leefbaarheid van onze favoriete planeet. Als iemand dus het argument opvoerde dat die accu’s niet lang genoeg mee zouden gaan, dan kon je zeggen: Nissan heeft het getest en gaat uit van zeker acht jaar. Maar niemand wist het zeker, want de auto’s bestonden nog maar net.

Milieu-impact

Betrouwbaar onderzoek was ook moeilijk te vinden. Statoil in Noorwegen sponsorde een onderzoek waaruit zou blijken dat de elektrische auto slechter voor het milieu was. Maar ze namen daarbij de accu van een industriële vorkheftruck in de berekeningen mee in plaats van die van een auto. In menig onderzoek werd voor de elektrische auto de volledige milieu-impact berekend, van de productie en de stroom tot het verbruik, en bij de brandstofwagens van de alleen productie en het verbruik van de auto.

Toen er echt goed gewogen onderzoek kwam (van bijvoorbeeld Transport & Environment) bleek dat de milieu-impact van de productie van een elektrische auto inderdaad hoger is dan die van een brandstofwagen, maar dat de uitstoot voor elke liter benzine of diesel ook verdubbelt door raffinage en transport naar het tankstation (met boot en tankwagen).

Na ruim tien jaar rijden blijkt ook dat de verslechtering van batterijen meevalt ten opzichte van de voorspellingen. Er zijn een aantal accu’s die het niet lekker doen: bijvoorbeeld die van de allereerste Nissan Leafs van voor 2013, maar over het algemeen hoef je niet bang te zijn dat je accu er heel rap op achteruit gaat. Inmiddels is er ook een trucje om ze gezond te houden bekend: rijd één keer per jaar je accu bijna helemaal leeg en laad hem dan weer op aan een 220V-stopcontact. Zo langzaam mogelijk. Dan worden de cellen weer gebalanceerd.

Het argument dat een benzineauto beter voor het milieu is, is niet meer hard te maken. Er ligt overtuigend bewijs van het tegenovergestelde. Dat accu’s hard achteruit gaan of niet te recyclen zijn is ook onzin gebleken. Het bewijs is overweldigend dat elektrische auto’s beter zijn voor het milieu en lang genoeg meegaan.

Kijk ook: zoveel goedkoper is elektrisch rijden

Bereik

Twee argumenten blijven dan over: ik ga het motorgeluid missen van mijn auto en het bereik is niet groot genoeg. Laten we met die tweede beginnen en het lekkerste voor het laatst bewaren. Onze Nissan Leaf van tegen de 40.000 euro heeft een reëel bereik van 340 kilometer. Gemiddeld leggen wij 36 kilometer per dag af in Nederland. Zelfs een vertegenwoordiger zal niet heel vaak 340 kilometer op een dag rijden. Gezien je elke elektrische auto in een nacht weer vol kunt laden en een mens toch moet slapen is dat rijbereik echt een minder groot probleem dan mensen denken.

In de vakantie kun je met één lunchstop 600 kilometer op een dag doen met onze Leaf. Vind je dat te spannend of wil je echt per se tegen alle adviezen in 1400 kilometer rijden in één avond en nacht, dan huur je wat of ruil je je auto met een familielid voor de vakantie. De Leaf is dan zeker niet het gunstigste voorbeeld, want er zijn auto’s met meer bereik en vooral auto’s die sneller kunnen laden. Maar het principe is hetzelfde.

Geluid

En dan dat geluid: veruit de meeste mensen rijden tegenwoordig in een auto van minder dan 2 liter cilinderinhoud met een turbo erop. De meest verkochte auto’s in 2021 waren de Kia Niro, Volvo XC40 en Volkswagen Polo. Als we de elektrische varianten van de eerste twee even overslaan kun je die krijgen met als dikste motoren een 1.6 benzine die 105 pk levert, een 2 liter 4 cilinder die 197 pk levert en een 3 cilinder die 110 pk levert. En dat zijn de dikste motoren.

De Leaf die wij rijden heeft standaard 204 pk en klinkt beter dan al die motoren. Toen ik na het rijden in een elektrische Kia Niro overstapte in een Mazda CX5 viel het me op hoeveel herrie er bij te pas kwam als ik even op het gas ging om iemand in te halen.

Toegegeven: iemand inhalen in een Porsche 911 of iets anders met meer dan vier cilinders klinkt echt lekker. Maar het grootste gedeelte van de autorijders heeft niet zoiets in de garage staan en gaat het geluid missen als kiespijn.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal