Nederlandse maker stoere e-bikes haalt 1 miljoen op: 'Fatbike is blijvertje'
Een Nederlandse fabrikant van elektrische fatbikes - e-bikes met dikke banden - heeft een investering van 1 miljoen euro gekregen. Phatfour wil in meerdere Europese landen voet aan de grond krijgen. Ook hoopt de startup uit Aalsmeer het imago van de stoere e-bike te verbeteren. "We zijn tegen het opvoeren van e-bikes. Ook veel gezinnen kopen fatbikes."
Fatbikes zijn elektrische fietsen met 4 inch dikke banden en een stoer uiterlijk. Phatfour werd in 2019 opgericht toen drie vrienden zo’n fatbike ontwierpen. In datzelfde jaar moesten snorfietsers in Amsterdam verplicht de rijbaan op en een helm dragen. "Sinds dat is ingevoerd gaat de verkoop van fatbikes in Amsterdam als een speer", vertelt ceo en medeoprichter Mels van Hoolwerff.
De fatbike wordt volgens hem namelijk vaak gekocht als alternatief voor een snorfiets. Beide mogen maximaal 25 km/u, maar met een fatbike hoef je geen helm op. Vanaf 1 januari is een helm voor snorfietsers in heel Nederland verplicht. Een fatbike heeft volgens Van Hoolwerff een eigen rijervaring. "Het zit tussen een brommer en een fiets in. En je kunt iemand achterop meenemen. Het is geen tijdelijke trend, dit is echt een blijvend segment binnen de elektrische fietsen." Hij verwacht dat veel meer Nederlandse steden het voorbeeld van Amsterdam volgen en snorfietsen naar de rijbaan sturen. "Dan krijgen wij een vloedgolf aan bestellingen."
De investering van 1 miljoen euro in Phatfour komt van Bloomit Ventures, een investeringsfonds van de oprichters van de Babboe-bakfietsen. Bloomit stak eerder geld in de elektrische brommer Brekr, de micro-auto Carver, het e-bikemerk WATT en de mini-zonneauto Squad. De investering is onder meer bedoeld om de productiecapaciteit te verhogen en uit te breiden in Europa.
Frames in Twente gelast
Van Hoolwerff benadrukt dat Phatfour als enige fatbike-fabrikant in Nederland produceert. De stalen frames worden in Twente in elkaar gelast. "Daardoor is de carbon footprint maar tien procent van een aluminium frame uit Azië." Een deel van de investering wordt gestoken in de automatisering van het lasproces. "We werken aan een frame dat 100 procent geautomatiseerd wordt gelast. Daardoor moet de productie nog verder zijn op te schalen."
De Aalsmeerse startup verwacht een grote opmars voor e-bikes in Europese steden. Van Hoolwerff: "Steeds meer steden denken aan het anders indelen van de openbare ruimte, zodat er veel meer ruimte voor fietsers en voetgangers komt. In Parijs wil men veel auto’s vanaf 2024 gaan verbieden."
De vraag vanuit Frankrijk naar de Nederlandse e-fatbikes begint nu al goed op gang te komen, maar ook uit Duitsland komen er veel bestellingen binnen. "Er is interesse uit alle hoeken van Europa. Maar we willen de internationale uitrol stap voor stap doen, dus land voor land. We moeten goed kijken op welke markten we ons het meest gaan focussen."
'Opvoeren e-bikes slecht voor imago'
Niet iedereen heeft positieve associaties bij de e-bikes met dikke banden met hun stoere uiterlijk, doordat dit type e-bikes ook wel eens wordt opgevoerd. Een columnist noemde de fatbikes onlangs 'SUV’s op twee wielen'. "Ik moet daar een beetje om lachen", reageert Van Hoolwerff. "Dit is een manier om veel duurzamer dan een auto van A naar B te gaan. Daar moet je juist blij mee zijn."
Hij is tegen het opvoeren van e-bikes. "Wij zien die opgevoerde e-bikes ook liever niet op de openbare weg. Dat zorgt voor een negatief imago. Wij nemen daarin onze verantwoordelijkheid. We maken het opvoeren in tegenstelling tot sommige andere fietsmerken niet makkelijk. We hebben ook geen elektrische motor die eigenlijk veel krachtiger is en die door de software aan te passen veel sneller kan." Fatbikes zijn niet alleen voor pubers die ermee willen rondcrossen, zegt de ondernemer. "We hebben ook heel veel gezinnen als klant."
'Veelzijdig werkpaard'
Phatfour ziet de elektrische fatbike als een 'veelzijdig werkpaard' voor dagelijks gebruik, zegt Van Hoolwerff. "Ons streven is om een hele degelijke e-bike te maken. Die minstens tien jaar meegaat. We willen dat de kwaliteit gewaarborgd is en niet dat de fiets al na een half jaar gaat rammelen. In het ontwerp kijken we ernaar dat er zo min mogelijk dingen op zitten die kapot kunnen gaan." Ook met de opties voor trapondersteuning wil het bedrijf zich onderscheiden: er zijn maar liefst negen ondersteuningsstanden. "Je kan zo de rijstand altijd aanpassen aan precies de rijstijl die jij nodig hebt."
Phatfour verkoopt ook via internet, maar fietsenwinkels blijven volgens Van Hoolwerff ook in het e-biketijdperk cruciaal. "We hebben ruim tachtig dealers in Nederland. De dealer vervult een belangrijke rol in de keten, ook voor de levensduur van de fiets. De klant moet weten waar hij terecht kan als er iets met zijn fiets is. Sommige andere merken e-bikes snijden de dealer er tussenuit omdat het meer geld oplevert, maar dat willen wij niet. Als je schade aan je fiets hebt, wil je niet dat je hem moet opsturen."
Versie met zijspan uitverkocht
Phatfour kwam vorig jaar met een opvallend extra product: een zijspan voor bij de fatbike. Maar die is momenteel uitverkocht. "De vraag was enorm. Dat hadden we niet verwacht. Het gebruikte hout was mede door de oorlog in Oekraïne slecht leverbaar. Veel bestelde exemplaren kunnen we pas binnenkort leveren."
Net als veel andere e-bikemerken heeft ook Phatfour last van moeilijk verkrijgbare onderdelen. "We hebben wel voet tussen de deur weten te krijgen bij leveranciers en kunnen voortborduren op ons netwerk. We zijn al bij fabrikanten aan het inkopen voor 2024."
Tonie van Ringelestijn