Ook Snapchat heeft nu een abonnement
In navolging van Telegram en Twitter biedt ook Snapchat voortaan een abonnement aan. De chat-app heeft vandaag Snapchat+ gelanceerd, dat 4 euro per maand kost. Abonnees krijgen toegang tot een aantal exclusieve functies.
Snapchat is vandaag gestart met de uitrol van het nieuwe abonnement Snapchat+, dat in eerste instantie toegang biedt tot zes nieuwe exclusieve functies. Zo kunnen betalende gebruikers zien hoeveel mensen hun Stories opnieuw bekijken. Ook kunnen ze één vriend vastpinnen als hun 'beste vriend'.
Abonnees kunnen verder kiezen uit allerlei nieuwe ontwerpen voor het app-pictogram op hun startscherm. En ze kunnen van vrienden hun reisrichting bekijken op Snap Map als ze onderweg zijn, mits die vrienden daar toestemming voor hebben gegeven.
Snapchat belooft regelmatig nieuwe exclusieve functies aan het abonnement toe te voegen. Ook zullen sommige nieuwe functies die later naar alle gebruikers komen eerst alleen voor abonnees beschikbaar zijn.
Nog steeds reclames
Betalende gebruikers krijgen nog altijd advertenties in de app te zien. Snapchat+ is voorlopig alleen beschikbaar in negen landen, waaronder de VS, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Duitsland en Frankrijk. Snapchat verwacht het abonnement later uit te breiden naar meer landen.
De app heeft volgens het bedrijf 332 miljoen dagelijkse gebruikers wereldwijd. In Nederland zijn er 4,5 miljoen Snapchat-gebruikers.
Twitter en Telegram
Snapchat is niet de enige chat-app die overstapt op een abonnementsmodel. Vorige week begon Telegram met een eigen abonnement, dat gebruikers ruimere limieten en allerlei extra's geeft.
Ook introduceerde Twitter vorig jaar het Twitter Blue-abonnement, waarmee betalende gebruikers een aantal nieuwe functies krijgen, zoals de mogelijkheid om een verzonden tweet in te trekken en NFT-profielfoto's.