'Apple gaat meer advertenties tonen op iPhones, wil inkomsten verdrievoudigen'
Apple zou veel meer advertenties willen gaan tonen op iPhones en andere van zijn apparaten. Het gaat om reclames in de eigen apps, zoals Kaarten, Boeken en Podcasts.
Apple zou intern al tests hebben gedaan met advertenties in Kaarten, waarbij eigenaren van locaties geld betalen om die te promoten. Dat meldt Bloomberg. Apple toont nu al advertenties bovenaan de zoekresultaten van de App Store, waarbij de adverteerder ook betaalt om te worden getoond bij relevante zoekopdrachten.
Die aanpak zou Apple verder willen uitrollen, maar ook van andere reclame zou sprake zijn. Zo zouden er in de App Store advertenties kunnen komen op de Vandaag-pagina: de eerste pagina die gebruikers zien als zij de App Store openen. Die grotere advertentieblokken werden eerder al genoemd door onder meer 9to5Mac.
Advertentie-tak fors gegroeid
Apple toont al sinds 2016 reclames in de App Store, de Aandelen-app en in de hier niet beschikbare News-app. Vorig jaar werden advertenties ineens een stuk winstgevender voor Apple: zo'n 3,7 miljard dollar leverde de advertentietak van Apple in 2021 op, liet Business Insider uitzoeken. Dat is een groei van 238 procent ten opzichte van een jaar eerder. Apple zou die omzet nu naar "de dubbele getallen" willen, trekken, stelt Bloomberg. Daarvoor zou een ruime verdubbeling of verdrievoudiging van de huidige omzet nodig zijn.
Die explosieve groei van de advertentie-tak is waarschijnlijk weer het gevolg van de nieuwe privacyfunctie die Apple in april vorig jaar in iOS bouwde. Sindsdien moeten apps gebruikers nadrukkelijk toestemming vragen om hun gedrag tussen verschillende apps en sites te volgen.
Dat zogenoemde tracking gebeurde voorheen stiekem, en groeide uit tot een cruciaal onderdeel van online adverteren. Door tracking weten adverteerders precies wie zij voor zich hebben en wat die gebruikers willen zien.
Apple zet advertentiemarkt op zijn kop
Cijfers wezen al snel uit dat de meeste iOS-gebruikers nee zeggen op de trackingvraag. En dus kelderde de prijs van advertenties op iOS, een trend waar Apple dus van lijkt te profiteren.
In Duitsland wordt overigens onderzocht of de stap van Apple de concurrentie niet belemmert. Dat gebeurde na klachten van advertentiebedrijven, die een deel van hun inkomsten zagen wegvallen.
Goedkoper abonnement Apple TV+
Apple zou in navolging van marktleiders Netflix en Disney ook willen komen met een goedkoper abonnement op Apple TV+, met advertenties. Wat dat zou moeten kosten, is nog niet bekend. Apple TV+ kost nu 5 euro per maand. Het advertentie-abonnement bij Disney+ wordt tegen de verwachting in niet goedkoper: het huidige abonnement krijgt reclames en wie dat niet wil, is straks duurder uit.
Luister ook de Bright Podcast: