Zuckerbergs metaverse massaal uitgelachen om slechte kwaliteit
Facebook-moederbedrijf Meta steekt miljarden in zijn toekomstvisie rond de metaverse, maar vooralsnog wordt het uiterlijk van de virtuele wereld vooral uitgelachen.
Facebook veranderde zijn bedrijfsnaam vorig jaar in Meta, om de nieuwe koers van het bedrijf te onderstrepen. In een lange presentatie toonde topman Mark Zuckerberg zijn toekomstvisie, inclusief spectaculair ogende 3D-avatars voor in de virtuele wereld. Die visie blijkt ondanks de investering van miljarden dollars een jaar later nog altijd ver weg.
Zuckerberg deelde woensdag een nieuwe afbeelding van zichzelf in de metaverse. Die oogt op z'n zachtst gezegd een stuk minder spectaculair. De gedetailleerde, levendige digitale avatar van Zuckerberg heeft plaatst gemaakt voor wat oogt als een videogame uit 2005. 'Begrijpt Mark Zuckerberg niet hoe slecht zijn metaverse eruit ziet?', vraagt zakentijdschrift Forbes zich af.
Update 20 augustus: Zuckerberg belooft dat de virtuele wereld en de avatars binnenkort grafische verbeteringen krijgen.
'10 miljard voor een stomme selfie'
'Mark Zuckerberg spendeerde 10 miljard dollar aan de metaverse en alles wat hij kreeg was deze stomme selfie', kopt PC Gamer. Die 10 miljard dollar is geen overdrijving: dat bedrag heeft Meta tot nu toe inderdaad in zijn metaverse geïnvesteerd. Een investering die het bedrijf volgens Zuckerberg de komende jaren bovendien nog niet verwacht terug te verdienen.
"Dit moet stoppen", schrijft journalist John McCarthy. "Het ziet er niet uit als een echt product. Als de kern van je product eruit ziet als de muurschildering van een verlaten kinderdagverblijf, moet je jezelf achter de oren krabben."
Een ander legt de virtuele selfie van Zuckerberg naast een afbeelding van de game Second Life uit 2007. Second Life lijkt in opzet sterk op waar de metaverse heen zegt te gaan: een aan elkaar gekoppelde online wereld die ongeveer zo werkt als de echte wereld. Meta legt de nadruk echter op een bezoek via een VR-bril.
Toekomst metaverse onduidelijk
De ridiculisering van Zuckerberg benadrukt de onzekerheid rond de metaverse. Eerder schreef Meta-topman voor communicatie Nick Clegg dat Meta niet de bedoeling had om uitbater van de metaverse te worden. Wellicht wil Meta geld gaan verdienen aan het verkopen van VR-brillen, maar ook die tak is nu nog met miljarden tegelijk verliesgevend.
Het is onwaarschijnlijk dat de online hilariteit de plannen van Zuckerberg zullen veranderen. De topman heeft door speciale aandelen geen verantwoording aan zijn raad van bestuur af te leggen, en bepaalt daardoor in wezen helemaal alleen de koers van zijn bedrijf.
Luister ook de Bright Podcast: