Collectieve zaak tegen Tesla

Nieuwe rechtszaak tegen Tesla over 'misleiding' met Autopilot

15 september 2022 om 09:09
Laatste update: 15 september 2022 om 09:30

Een Amerikaanse Tesla-bezitter heeft de autofabrikant aangeklaagd in een collectieve rechtszaak. Tesla wordt beschuldigd van 'misleiding van het publiek' met valse claims over de rijhulpsystemen Autopilot en Full Self-Driving.

De aanklacht stelt dat Tesla en ceo Elon Musk sinds 2016 de werking van de rijhulpsystemen 'bedrieglijk' hebben aangeprezen als volledig zelfrijdend of dat zo'n volledig autonome functie 'bijna klaar' zou zijn, terwijl ze wisten dat dat  niet zo was.

Volgens de eiser, Briggs Matsko, deed Tesla dit om 'opwinding' over zijn auto's te genereren, investeringen aan te trekken, de verkoop te stimuleren, een faillissement te voorkomen, de aandelenkoers op te drijven en een 'dominante speler' op de markt van elektrische auto's te worden. 

Schadevergoeding

"Tesla heeft nog niets geproduceerd dat zelfs maar in de buurt komt van een volledig zelfrijdende auto", stelt Matsko. Gebruikers van Tesla's rijhulpsystemen hebben volgens hem tal van problemen ondervonden terwijl ze de functies gebruikten, zoals het insturen op tegenliggers en door rood licht rijden. 

Hij eist een schadevergoeding voor alle consumenten die sinds 2016 Tesla's met Autopilot en Full Self-Driving hebben gekocht of geleased. Het bedrag van de schadeclaim is nog niet bekend.

Toezichthouder ook in actie

De nieuwe rechtszaak is aangespannen in San Francisco in Californië. In diezelfde staat diende de verkeerstoezichthouder DMV eind juli ook al een klacht in tegen Tesla wegens het overdrijven van de werking van zijn rijhulpsystemen.

Volgens de DMV wekt de autofabrikant de indruk dat de auto's veel meer autonoom kunnen dan eigenlijk mogelijk is. Met de "onjuiste of misleidende" verklaringen zou Tesla de wet hebben overtreden.

Omstreden namen van de systemen

De DMV wil Tesla ook dwingen om de namen en omschrijvingen van de semi-zelfrijdende functies aan te passen, zodat ze beter overeenkomen met wat de functies daadwerkelijk kunnen doen. Als de overheidsdienst gelijk krijgt, dan kan leiden tot boetes voor Tesla.

Een Duitse rechter oordeelde in augustus dat Tesla de termen 'zelfrijdend' en 'autopilot' wel mag blijven gebruiken.

Niveau 2

Tesla's Autopilot-functie biedt autonoom rijden met 'niveau 2', waarbij het systeem kan optrekken, remmen en sturen. De bestuurder blijft verantwoordelijk en moet zijn handen altijd aan het stuur houden.

Een testversie van het Tesla-systeem genaamd 'Full Self-Driving' biedt meer mogelijkheden dan AutoPilot, zoals autonoom door stads- en woonstraten manoeuvreren en stoppen bij stopborden en verkeerslichten, maar ook dat systeem biedt voorlopig alleen 'level 2'. Volledig zelfrijdende auto's bieden niveau 5 van autonoom rijden.

Eind augustus zei Elon Musk dat 'Full Self-Driving', dat al bij ruim 100.000 Tesla-rijders in gebruik is, nog voor het eind van dit jaar gereed zal zijn. Musk beloofde in 2016 al dat Tesla's eind 2017 volledig zelfrijdend zouden zijn.

Ongelukken met Autopilot onderzocht

Tesla ligt al langer onder een vergrootglas vanwege de rijhulpsystemen. De Amerikaanse toezichthouder NHTSA onderzoekt een serie ongelukken met Tesla's waarbij Autopilot aan stond. Het ging in negen maanden tijd om 273 ongelukken in de VS. Daaronder waren incidenten waarbij de Tesla's tegen geparkeerde voertuigen van hulpdiensten aanreden. 

Musk houdt vol dat zelfrijdende auto's veiliger zijn dan auto's die door mensen worden bestuurd. Per gereden kilometer zou de kans op een ongeluk kleiner zijn.

Luister ook de Bright Podcast: