Bright-autotester Rutger rijdt deze maand in de elektrische Fiat 500E 3+1: een stadsauto met een bijzondere party-trick.
Rutger Middendorp test sinds 2010 auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.
Anderhalf jaar geleden testten we al de 'gewone' elektrische Fiat 500E. Een fenomenaal leuke elektrische stadsauto die - op een paar bijzondere Italiaanse 'quirks' na - echt een aanrader is. Van die 500E zijn drie varianten: de reguliere, de cabrio en de 3+1. De cabrio is niet echt een cabrio, maar meer een auto met een gigantisch schuifdak, maar toch leuk. We rijden nu de 3+1 en deze auto heeft een extra deurtje aan de passagierskant die tegen de rijrichting in open gaat. Vergelijkbaar met de Mazda RX-8 en de oude Mini Clubman.
Voordeel van dat deurtje: je kunt makkelijker op de achterbank komen. Nadeel van dat soort deurtjes is vaak: de auto wordt er zwaarder en duurder van. In het geval van Fiat valt dat mee: 1750 euro moet je extra meenemen en dan weegt je auto 35 kilo meer. Op het rijbereik ga je daar dus niet veel verschil van merken.
De 3+1 is te koop vanaf 34.650 euro als je de grotere accu neemt. Daarvoor koop je zo’n 235 kilometer aan werkelijk rijbereik in de leukste verpakking. Snelladen gaat met 85 kW.
Minpunten nog niet opgelost
De punten die we in onze review van vorig jaar noemden zijn nog niet opgelost. De adaptieve cruise-control schrikt zo van een enkel spatje regen dat ie er meteen mee op houdt, de spraakbesturing spreekt prima Nederlands, maar verstaat het matig en de achteruitkijkspiegel hangt op zo’n plek dat ik met mijn 1,83 meter regelmatig de 'oma-positie' in moet nemen om te kunnen zien of er iets van rechts komt.
Volgende week gaan we de plus- en minpunten van dat deurtje van 1750 euro bespreken. Heb je vragen over deze of een andere Fiat 500E: stel ze op onze Facebook-pagina.
Rutger Middendorp test sinds 2010 auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.