Netflix-profiel nu over te zetten naar nieuw account: 'Neem je eigen abonnement'
Netflix laat gebruikers hun profiel op het account van iemand anders overzetten naar een nieuw, eigen account. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn nadat een relatie is uitgegaan. Het is ook in het voordeel van Netflix, dat hoopt dat accounts minder vaak gedeeld worden.
De nieuwe optie Profile Transfer is volgens Netflix een 'veelgevraagde' functie, die vanaf nu wereldwijd beschikbaar is. Gebruikers kunnen hun profiel met hun persoonlijke aanbevelingen, kijkgeschiedenis, opgeslagen titels, games en instellingen verplaatsen naar een nieuw Netflix-account.
Het overzetten kan niet van het ene account van iemand anders naar een ander bestaand account, het is alleen mogelijk naar een geheel nieuw account. "Mensen die jouw account gebruiken kunnen hun profiel meenemen als ze hun eigen abonnement starten."
'Gezinnen groeien, relaties gaan uit'
Volgens Netflix is dit een handige optie nadat een relatie uitgaat of als iemand uit huis gaat wonen. "Gezinnen groeien, relaties gaan uit, maar je Netflix-ervaring zou hetzelfde moeten blijven." De nieuwe optie is beschikbaar via het menu na het klikken op het profielicoontje.
De nieuwe functie past ook in het beleid van Netflix om het delen van wachtwoorden te ontmoedigen. Het is een manier om een vriend of familielid met wie een account wordt gedeeld aan te sporen om voor hun eigen abonnement te gaan betalen.
Ontmoedigen delen wachtwoorden
Netflix test in sommige landen al nieuwe manieren om het delen van wachtwoorden tegen te gaan. Zo brengt de dienst in vijf Latijns-Amerikaanse landen meer in rekening aan gebruikers die hun accounts delen met mensen die buiten hun hoofdadres wonen. Ook dat moet abonnees ertoe aanzetten om anderen te vragen hun eigen Netflix-account te nemen. Mogelijk wordt dat beleid binnenkort uitgebreid naar meer regio's.
Netflix is strenger geworden rond het delen van accounts nadat het dit jaar het abonnee-aantal zag afnemen. In het eerste half jaar verloor Netflix zo'n 1,2 miljoen abonnees.
Goedkoper abonnement met reclames
In ruim anderhalf jaar tijd is het wereldwijde marktaandeel van Netflix gedaald van 32 procent naar 27 procent. Goedkopere concurrenten zoals HBO Max, Amazon Prime Video en Disney+ kregen er nog wel meer abonnees bij.
In een poging om de concurrentie op te voeren start Netflix komende maand met een goedkoper abonnement waarbij films en series worden onderbroken door reclames. Concurrent Disney+ volgt in december met zijn nieuwe aanbod met reclames.
Uit een recent onderzoek bleek dat bijna de helft van de huidige streamingabonnees overweegt over te stappen op zo'n goedkoper abonnement met reclames.