Nederland koploper in Europa met e-bikes, inhaalslag in andere landen door subsidies
Nederland is koploper in de Europese Unie als het gaat om de verkoop van e-bikes. In ons land was vorig jaar ruim de helft van de verkochte fietsen elektrisch. In veel andere EU-landen is dat aandeel van e-bikes nog een stuk kleiner, maar door subsidies is dat aan het veranderen.
Nederland is al sinds 2015 koploper in het aantal verkochte e-bikes en handhaaft al die tijd een voorsprong, meldt Bike Europe op basis van Europese verkoopcijfers. Vorig jaar was in Nederland 52 procent van de verkochte fietsen een e-bike, meldden RAI Vereniging en BOVAG onlangs al.
Nederland werd gevolgd door Oostenrijk, waar vorig jaar 45 procent van alle verkochte fietsen een e-bike was. In Duitsland was dat 42,5 procent, in België 38,7 procent en in Zwitserland 37,9 procent. Die landen hebben allemaal in meer of mindere mate subsidieprogramma's die consumenten aansporen om een e-bike te kopen.
In Frankrijk zijn er ook zulke subsidies voor elektrische fietsen. Het land heeft een achterstand in te halen: vorig jaar was 25 procent van de verkochte fietsen in Frankrijk elektrisch, in 2020 was het nog 19 procent. Volgens Bike Europe is er een zeker sneeuwbaleffect: bij een bepaald percentage aan verkochte e-bikes in een land wordt het populairder. In Nederland zou dat bij het marktaandeel van ruim 25 procent in 2015 zijn geweest.
Italië en Spanje op achterstand
Italië en Spanje lopen nog verder achter, met vorig jaar marktaandelen van respectievelijk 14,9 en 14 procent elektrische fietsen. In die landen zijn er minder subsidieprogramma's, vooral op stedelijk niveau en maar sporadisch. Bike Europe verklaart de lage score van de Zuid-Europese landen door het gebrek aan fietscultuur: fietsen zou daar meer worden beschouwd als sport en niet als algemeen vervoer.
Vijf jaar geleden stond Frankrijk nog op hetzelfde niveau als Italië. De voorsprong die Frankrijk boekt lijkt het gevolg van de stimulering door de overheid. Het land zet in op fietsen als vervoermiddel, bijvoorbeeld door in Parijs grote fietskelders en fietspaden aan te leggen. In 2024 wil de Franse hoofdstad zijn centrum totaal autovrij maken.
Luister ook: