Musk: alleen betalende gebruikers mogen stemmen over beleid Twitter
Twitter laat voortaan alleen betalende abonnees stemmen over belangrijke beslissingen over het beleid van het bedrijf. Dat heeft Twitter-eigenaar Elon Musk gezegd.
Musk deed de aankondiging nadat een meerderheid van de gebruikers in een poll voor zijn aftreden als ceo had gestemd. "Twitter zal die aanpassing maken", reageerde Musk op een voorstel om voortaan alleen abonnees van Twitter Blue te laten stemmen op de peilingen.
Afgelopen weekend zei Musk dat Twitter belangrijke beslissingen over het beleid eerst aan gebruikers zal voorleggen via polls. Hij hield vervolgens een peiling met de vraag of hij moest blijven of vertrekken als Twitter-ceo. "Moet ik aftreden als chef van Twitter? Ik zal me houden aan de uitslag van deze poll", aldus Musk.
Een meerderheid (58 procent) van de 18 miljoen stemmers wil dat Musk opstapt. Hij heeft niet gereageerd op de uitkomst van de poll.
Twitter Blue
Nadat Musk met een groep investeerders Twitter eind oktober had overgenomen voor 44 miljard dollar werd hij zelf de CEO, hoewel dat volgens hem 'slechts tijdelijk' is. Hij ontsloeg daarna ongeveer de helft van de werknemers.
De abonnementsdienst Twitter Blue ziet Musk als een van de manieren voor het bedrijf om meer geld te verdienen en minder afhankelijk te zijn van adverteerders. Sinds de komst van Musk verloor Twitter veel adverteerders. Zij vrezen dat het platform onder Musk te laks is met de moderatie, waardoor hun reclames naast ongewenste berichten komen te staan. Volgens de miljardair is Twitter 'hard op weg naar een faillissement'.
Twitter Blue is een abonnement van 8 dollar per maand, dat een blauw vinkje toevoegt aan het profiel van de abonnee. Betalende leden krijgen ook toegang tot nieuwe functies, zoals het achteraf bewerken van tweets. Momenteel is Twitter Blue alleen nog beschikbaar in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland.
Linkverbod geschrapt
Twitter hield maandag ook een poll over de vraag of het gebruikers zou moeten verbieden reclame te maken voor andere socialmedia-platforms. Afgelopen weekend kondigde Twitter nog een verbod aan op het linken naar profielen op concurrenten zoals Mastodon, Facebook en Instagram. Maar een dag later leek dat beleid alweer van de baan. De overgrote meerderheid (87 procent) stemde tegen zo'n verbod.
Luister ook de Bright Podcast: