'Bijna kwart Nederlanders kan niet zonder streamingdiensten'
Bijna een kwart van de Nederlanders (23 procent) kan zich geen leven voorstellen zonder streamingdiensten. Vooral de jongere generaties kijken liever Netflix, Disney+ of Videoland dan naar tv-zenders.
Steeds meer Nederlanders kijken liever naar een streamingdienst dan naar tv-zenders. Ruim de helft van Generatie Z (53 procent) en de Millennials (56 procent) verkiest streamingdiensten boven de traditionele tv-kanalen. Dat blijkt uit een onderzoek van Pricewise en Panel Inzicht onder duizend Nederlanders.
Een meerderheid van Generatie X (58 procent) en de Babyboomers (79 procent) geeft nog wel liever hun geld uit aan een alles-in-1-pakket, met internet, tv-zenders en vaste telefonie.
Internet-only abonnement
Het internet-only abonnement groeit intussen in populariteit in Nederland. Ruim 12 procent van de Nederlanders had vorig jaar geen tv-abonnement meer. In de groep onder de 25 jaar gold dat voor een kwart, bleek vorig jaar uit een ander onderzoek.
"Zij hebben geen zin meer in tv-reclames en zijn niet graag gebonden aan een vast kijkschema. Een vaste telefoonlijn hebben zij al helemaal niet meer nodig", zegt Pricewise-directeur Hans de Kok.
Hoppen tussen diensten
Het aanbod van streamingdiensten nam in 2022 in ons land verder toe met de komst van Viaplay, HBO Max en SkyShowtime. Veel series en sportwedstrijden zijn exclusief via bepaalde streamingdiensten te bekijken, waardoor steeds meer mensen inmiddels meer dan één streamabonnement hebben. "We zien dat een gedeelte van de jongeren vaak voor één specifieke serie een abonnement afsluit. In tegenstelling tot een tv-abonnement zit je hier niet een jaar aan vast en kun je makkelijk opzeggen", aldus De Kok.
Het 'stapelen' van meerdere streamingabonnementen wordt steeds duurder, waardoor consumenten vaker gaan 'hoppen' tussen de diensten: ze kijken een serie uit, zeggen het abonnement op en sluiten bij een andere dienst weer een abonnement af omdat ze een bepaalde film of serie willen zien.
Wachtwoorden delen wordt aangepakt
Door alle nieuwe diensten worden logins ook nog massaler gedeeld met vrienden en familie. Netflix pakt dat delen van wachtwoorden later dit jaar harder aan en wil abonnees trekken of vasthouden met een goedkoper abonnement met reclames. Ook Disney+ kwam in de VS al met zo'n abonnement met reclames.
Wanneer Netflix en Disney+ de goedkopere opties in Nederland gaan aanbieden, is nog niet bekend.