Viaplay weer flink gegroeid: 'Mede door nieuw Formule 1-seizoen'
De Zweedse streamingdienst Viaplay is in het eerste kwartaal weer doorgegroeid. Het aantal abonnees steeg van 7,3 miljoen naar ruim 7,6 miljoen, waarvan bijna 3 miljoen van buiten Scandinavië. De toename kwam volgens het bedrijf mede door de vele Formule 1-kijkers in Nederland en Polen.
In de eerste drie maanden van dit jaar kreeg Viaplay er buiten de Scandinavische landen 211.000 abonnees bij, voor een totaal van 2,9 miljoen internationale abonnees. Dat maakte het Zweedse bedrijf bekend.
De toename van het aantal abonnees 'werd voornamelijk gedreven door de Poolse en Nederlandse markten' en is onder meer te danken aan het live uitzenden van de Formule 1 en de voetbalduels van de Engelse Premier League. "Lokaal relevante programma's en live sportverslaggeving blijven onze belangrijkste onderscheidende punten. We zagen de positieve impact van onze berichtgeving over het nieuwe Formule 1-seizoen", aldus Viaplay in een toelichting.
Prijzen abonnementen verhoogd
De omzet op de internationale markt steeg het afgelopen kwartaal fors, naar omgerekend 59 miljoen euro. Dat komt naast de stijging van het aantal abonnementen ook door hogere abonnementsprijzen. In Nederland verhoogde Viaplay in maart zijn abonnementsprijzen met 2 euro per maand naar 15,99 euro. Volgens het Zweedse bedrijf was de prijsverhoging nodig om de investeringen in nieuwe programma's te financieren en de gestegen kosten te dekken.
Het percentage opzeggingen blijft volgens Viaplay 'redelijk stabiel'. Eind vorig jaar had de streamingdienst ruim 1,2 miljoen Nederlandse abonnees, maar het huidige aantal heeft de streamingdienst dit keer niet gemeld.
Meer verlies gemaakt
Ondanks de gestegen omzet maakte het bedrijf afgelopen kwartaal in de landen buiten Scandinavië ook 49 procent meer verlies (omgerekend 40 miljoen euro). Dat wijt Viaplay onder meer aan het aanschaffen van de uitzendrechten van de Formule 1 in Polen. Daarnaast heeft Viaplay zijn diensten recent gelanceerd in de VS en Canada. Ook zijn de Britse activiteiten uitgebreid sinds de overname van de Britse zender Premier Sports.
Het bedrijf verwacht dat de verliezen in de loop van dit jaar zullen afnemen, naarmate het aantal abonnees blijft toenemen. De internationale activiteiten zouden dan in het najaar van 2024 winstgevend worden.
"We liggen ook op schema om ons doel van 9 miljoen abonnees eind dit jaar te halen en 12 miljoen abonnees tegen het einde van 2025", zegt Viaplay-ceo Anders Jensen.