'Nio gaat goedkope elektrische auto's voor Europa maken'
De Chinese autofabrikant Nio zou in een nieuwe fabriek 'betaalbare' elektrische auto's voor de Europese markt willen produceren. De goedkopere stekkerauto's moeten vanaf volgend jaar onder een nieuw merk worden uitgebracht.
Nio richt zich steeds meer op de verkoop buiten China. Onder een nieuw merk, waarvan de naam nog niet bekend is, zou het bedrijf de goedkope, compacte stekkerauto’s willen lanceren in Europa, zeggen bronnen tegen Reuters. Ook een Chinees nieuwsmedia meldde deze plannen. Het bedrijf geeft geen commentaar.
De nieuwe fabriek zou worden gebouwd in de stad Chuzhou in de Anhui-provincie. In die regio heeft Nio al twee assemblagefabrieken.
Sinds kort ook in Nederland
Nio bracht afgelopen najaar ook in Nederland drie modellen stekkerauto's op de markt: twee sedans en een SUV. De fabrikant onderscheidt zich met de mogelijkheid om accu’s om te wisselen bij speciale wisselstations, zodat gebruikers na een paar minuten weer verder kunnen rijden.
De prijzen van de Nio-auto’s variëren nu in Europa van 52.000 tot ruim 90.000 euro. Daarmee zijn de auto's te duur voor een aanschafsubsidie, die er alleen voor stekkerauto's onder 45.000 euro is. De gemiddelde prijs die Nederlanders voor een nieuwe elektrische auto zouden willen betalen is overigens maar 29.000 euro.
Nio verkoopt in China zes verschillende automodellen en wil dit jaar nog vijf nieuwe modellen introduceren. Het bedrijf is in eigen land een van de rivalen van Tesla. Ook concurreert het met onder meer BMW, Mercedes en Audi.
Accuwisselstations
Nio is een van de weinige EV-fabrikanten die batterijwissels aanbieden als alternatief voor snelladers. Het bedrijf maakte dinsdag bekend zijn netwerk met accuwisselstations in China fors uit te breiden met zo'n duizend naar in totaal 2300 locaties eind dit jaar.
Volgens Nio-topman William Li zijn er meer van de wisselstations nodig in en rond kleinere steden om de gebruikerservaring te verbeteren. Door de accuwisselstations hoeven Nio-rijders niet te wachten tot hun accu is opgeladen.
Concurrent Tesla ziet niets in die opzet. Een Chinese Tesla-woordvoerder noemde accuwissels in 2021 'problematisch en ongeschikt voor grootschalig gebruik'.
Meer Chinese merken
Meer Chinese automerken voeren de komende tijd hun activiteiten op de Europese markt op, waaronder Xpeng, BYD en Zeekr. Eerder brachten de Chinese merken Aiways en MG al EV's in Nederland uit. Ook is de Chinese techreus Xiaomi van plan om volgend jaar zijn eerste elektrische auto te lanceren.
De export van in China gebouwde auto's naar Europa kan volgens PwC in 2025 stijgen tot 800.000, en dat zullen vrijwel allemaal elektrische auto's zijn.