The Last of Us helpt HBO Max aan meer abonnees
De populaire HBO-serie The Last of Us heeft mediabedrijf Warner Bros. Discovery meer abonnees en een hogere omzet uit streaming opgeleverd. Het aantal abonnees van HBO Max en Discovery+ steeg in het eerste kwartaal met 1,6 miljoen naar 97,6 miljoen.
De HBO-serie The Last of Us, gebaseerd op een game, trok begin dit jaar veel kijkers. Een tweede seizoen is al aangekondigd. Ook de nieuwe Harry Potter-game Hogwarts Legacy presteerde goed.
De totale omzet van Warner Bros. Discovery kwam uit op 10,7 miljard dollar, een kleine 10 miljard euro. Maar het fusiebedrijf leed ondanks de successen in het eerste kwartaal ruim 1 miljard dollar verlies. De fusie tussen Discovery en de WarnerMedia-tak van AT&T werd vorig jaar afgerond.
Streamingdiensten winstgevend
Aan de streamingdiensten werd wel 50 miljoen winst behaald, terwijl analisten hadden gerekend op een verlies van dezelfde omvang. De winst uit de streamingdiensten is bijzonder. Door de grote concurrentie, van onder meer Netflix, Disney en Amazon, is het lastig om winst te boeken.
De reguliere tv-zenders van Warner Bros. Discovery, zoals CNN, trokken wederom minder kijkers en adverteerders. Ook de studio's hadden minder inkomsten, met name omdat er minder grote films in première gingen.
Nieuwe dienst MAX
Deze maand start Warner Bros. Discovery met zijn nieuwe streamingdienst MAX. Dat is een samenvoeging van HBO Max en Discovery+.
MAX komt volgend jaar pas naar Nederland. Tot die tijd blijft HBO Max in ons land beschikbaar. Wat er volgend jaar gebeurt met de 'levenslange' korting die HBO Max aan Nederlanders beloofde bij de lancering vorig jaar, is nog niet duidelijk.