Elektrische BMW i5 officieel onthuld: in oktober naar Nederland
BMW heeft de eerste elektrische modellen in zijn 5 Serie aangekondigd. De BMW i5 verschijnt in twee versies, waarvan de duurste 601 pk biedt.
Met de nieuwe BMW i5 komt het Duitse merk voor het eerst met elektrische auto's in de 5 Serie. De i5 eDrive40 heeft een elektromotor met achterwielaandrijving met 340 pk en 430 Nm koppel. De duurdere i5 M60 xDrive heeft twee motoren, eentje op de vooras en eentje op de achteras, samen goed voor 601 pk, en 800 Nm koppel.
De eDrive 40 heeft een topsnelheid van 192 km/u, terwijl de M60 xDrive sneller kan: 230 km/u. De laatste sprint in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl de eerste daar 6 seconden over doet.
Actieradius en opladen
Beide BMW i5's hebben een 81 kWh-accu en volgens de fabrikant haalt de eDrive40 op een volle accu 477 tot 582 kilometer. Voor de M60 xDrive is de actieradius tussen 455 en 516 kilometer. Met de nieuwe functie 'Max Range' is de actieradius met maximaal 25 procent te vergroten, doordat het vermogen en de snelheid worden beperkt en comfortfuncties worden uitgezet.
Snelladen kan met 205 kW, en dan is de accu van 10 tot 80 procent opgeladen in een half uur. AC-laden gaat met 11 kW en optioneel met 22 kW. Dat laatste is standaard bij de M60 xDrive.
De BMW i5 heeft ook de nieuwe plug & charge-functie: de auto kan bij geschikte openbare laadpunten zichzelf automatisch authenticeren, zonder dat een app of laadpas nodig is.
BMW i5 eDrive40
Schermen
Op het dashboard zit een 12,3 inch informatiescherm dat overloopt in een 14,9 inch gebogen scherm in het midden. Ook zit er verlichting over het hele dashboard en in de portieren.
Op de middenconsole zit weer de iDrive-knop, de ronde draaiknop waarmee je functies op het scherm kunt bedienen.
De i5 heeft ook een rijhulpfunctie genaamd Active Lane Change Assistant, waarmee de auto voorstelt om een rijstrook op te schuiven. Kijk je in de buitenspiegel, dan ziet de auto dat als bevestiging en wisselt hij van rijstrook.
Prijzen
De BMW i5 eDrive40 begint bij 77.572 euro en de M60 xDrive is er vanaf 108.427 euro. In oktober komen ze in Nederland op de markt.
Volgend jaar komt er een derde variant van de i5 met twee elektromotoren die tussen de eerste twee modellen in zit.
Volg ook de Bright Duurtest voor onze auto-reviews.