Beurskoers Viaplay ingestort: veel opzeggingen na prijsverhoging
Topman Anders Jensen is opgestapt bij Viaplay Group doordat de resultaten van het streamingbedrijf tegenvallen. Viaplay, dat in Nederland de Formule 1 en Engelse Premier League uitzendt, ziet dat meer mensen hun abonnement opzeggen na een recente prijsverhoging en kampt met 'economische tegenwind'. Na het nieuws verloor het Zweedse bedrijf in één klap de helft van zijn beurswaarde.
Jensen, die sinds 2018 ceo was, wordt opgevolgd door Jorgen Madsen Lindemann, een ex-topman van MTG, het voormalige moederbedrijf van Viaplay.
Naast het vertrek van Jensen heeft Viaplay ook de vooruitzichten naar beneden bijgesteld door een 'verslechtering van de bedrijfsomgeving'. Het bedrijf kampt bovendien in Scandinavische landen, waar het meerdere tv- en radiozenders heeft, met een flinke daling van de advertentie-inkomsten. Ook voorgenomen kostenbesparingen nemen volgens het bedrijf meer tijd in beslag.
Na de bekendmaking van het nieuws stortte maandagochtend de beurskoers van de Viaplay Group op de beurs in Stockholm in. De koers staat momenteel op een daling van 58 procent.
Prijsverhoging en 'economische tegenwind'
Mede door de oplopende inflatie kiezen steeds meer mensen ervoor hun abonnementen op streamingdiensten op te zeggen. "De vooruitzichten voor de markten waarin we actief zijn, zijn aanzienlijk en in een zeer snel tempo veranderd. De impact van de macro-economische tegenwind vereist dat we onze strategie anders uitvoeren", aldus Pernille Erenbjerg, voorzitter van de raad van bestuur.
Viaplay verhoogde in maart in Nederland zijn abonnementsprijs, van 14 naar 16 euro per maand. Dat blijkt een grote impact te hebben. De prijsstijging heeft volgens het bedrijf geleid tot meer opzeggingen en minder nieuwe abonnementen.
Viaplay zei eerder dit jaar dat de prijsstijging nodig was om de investeringen in nieuwe programma's te financieren en de gestegen kosten te dekken.
Aantal abonnees groeit bijna niet meer
Het aantal Viaplay-abonnees steeg in het eerste kwartaal van dit jaar nog van 7,3 miljoen naar ruim 7,6 miljoen, waarvan bijna 3 miljoen van buiten Scandinavië. Toen was er nog sprake van een toename en dat kwam volgens het bedrijf mede door de vele Formule 1-kijkers in Nederland en Polen. Het bedrijf verwacht dat het totale abonnee-aantal in het tweede kwartaal uitkomt op 7,7 miljoen.
Eind vorig jaar had de streamingdienst ruim 1,2 miljoen Nederlandse abonnees, maar het huidige aantal is niet bekend. Volgende maand wil het bedrijf een nieuwe verwachting voor de komende jaren bekendmaken.
Luister ook:
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>