Dikke pech: Nederlands fatbike-merk ES Master failliet
De malaise voor Nederlandse e-bikemakers gaat dit jaar door. Het Alkmaarse fatbike-merk trapt af, en heeft faillissement moeten aanvragen.
Na het spraakmakende faillissement van VanMoof vorig jaar, met daarna ook het faillissement van het Nederlandse QWIC, is het nu ES Master dat de handdoek in de ring moet gooien. Vijf jaar na de oprichting heeft het bedrijf faillissement aangevraagd.
De aanvraagt ligt nu bij de rechter. "De beslissing om faillissement aan te vragen was voor ons een uiterste noodmaatregel, genomen met pijn in ons hart. We begrijpen dat dit nieuws voor u als klant onverwacht komt en bieden onze oprechte excuses aan voor eventuele ongemakken die hierdoor zijn ontstaan", aldus het fatbike-merk.
Wat betekent het voor klanten?
Het is nog niet duidelijk wat het faillissement betekent voor onder meer lopende bestellingen en garanties. De ervaring leert echter dat bij faillissementen andere schuldeisers eerder in de rij staan dan klanten. Zo konden klanten van het failliete VanMoof uiteindelijk fluiten naar hun gemaakte bestellingen en reparaties onder garantie.
Sowieso blijken zulke reparaties onder garantie vaak een grote kostenpost voor makers van e-bikes. Hoewel populair, is de e-bike eigenlijk pas een paar jaar een massaproduct. Pas in de praktijk komen allerlei euvels aan het licht, en consumenten zijn goed beschermd met twee jaar garantie. Reparaties kunnen dan al snel in de kosten lopen voor de makers van e-bikes, zeker nu de inkomsten door de inflatie zijn teruggelopen.
Inspectie over de vloer
ES Master liftte mee op de populariteit van de elektrische fatbike. Die werd nog eens aangewakkerd door de helmplicht voor snorfietsen, waardoor veel helm-haters de overstap maakten naar de relaxte rit op een fiets met dikke banden. Maar ook de fietsen met dikke banden worden net als e-bikes over het algemeen minder verkocht, door alles van de inflatie tot aan het slechtere weer afgelopen zomer.
ES Master kwam eerder in het nieuws toen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over de vloer kwam. ES Master moest fietsen met te veel vermogen toen uit de verkoop halen van de ILT.
Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.