Spotify: 600 miljoen gebruikers en 0 euro winst
Spotify is een merkwaardig bedrijf. De Zweden hebben de populairste streamingdienst ter wereld, met nu alweer ruim 600 miljoen actieve gebruikers maar geen euro winst.
Pas een jaar geleden passeerde Spotify bijna de half miljard actieve gebruikers, nu is het de 600 miljoen alweer voorbij. Van die mensen hebben er 236 miljoen een betaald abonnement, 4 procent meer dan drie maanden geleden en 15 procent meer dan een jaar geleden. Toen bedroeg het aantal betalende abonnees nog 205 miljoen, toen 14 procent meer dan het jaar ervoor.
Ondanks de prijsverhoging die Spotify vorig jaar doorvoerde stijgt het aantal betalende gebruikers dus gestaag. Die groei bezorgde Spotify vorig kwartaal voor het eerst in jaren weer eens winst. En hoewel de omzet met een stijging van 16 procent naar 3,67 miljard euro naar verwachting is, draait Spotify toch weer verlies. Minder dan verwacht: 70 miljoen euro is het nettoverlies van Spotify, waar dat een jaar geleden nog 270 miljoen was.
Nieuwe Rogan-deal ook niet goedkoop
Die minder diepe rode cijfers vroegen wel een offer, want naast de prijsverhoging had Spotify vorig jaar drie ontslagrondes. In december nog werd 17 procent van het bedrijf, zo'n 1500 mensen, op straat gezet. Spotify liet de afgelopen weken ook weer van zich horen in zijn strijd tegen Apple. De iPhone-maker stelt zijn App Store-regels bij naar nieuwe EU-eisen, die zijn gemaakt mede na klachten van Spotify. Echter is Spotify niet tevreden met de nieuwe regels van Apple. Apple stelt op zijn beurt dat Spotify wel de lusten van de App Store wil, maar geen enkele last.
Spotify vernieuwde een paar dagen geleden ook zijn contract met Joe Rogan, maker van één van de populairste podcasts ter wereld. Met die deal zou zo'n 250 miljoen dollar zijn gemoeid – maar Rogan is straks niet meer exclusief te beluisteren op Spotify. De podcast van Rogan komt ook weer terug als openbare podcast en is dan te luisteren via Apple, Pocket Casts en elke andere app. Ook komen afleveringen weer volledig op YouTube.
Nog steeds geen HiFi of luisterboeken
Bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers heeft Spotify opnieuw niks gezegd over een eventuele duurder abonnement met muziek in hogere kwaliteit. Al begin 2021 beloofde Spotify zo'n abonnement met lossless-muziek, mar in tegenstelling tot concurrenten heeft Spotify het nog altijd niet uitgebracht.
Over dat 'Supremium'-abonnement gaan de laatste tijd wel steeds meer geruchten. Onderdeel van dat abonnement zou ook een grotere hoeveelheid luisterboeken zijn – ook die boeken vallen in Nederland helaas nog niet onder het betaalde abonnement.
Meer Spotify, en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.