Teken aan de wand: Shell stopt met waterstoftankstations in Californië
Shell sluit waterstoftankstations in Californië, nadat ze eerder de nieuwbouw van nieuwe stations al hadden afgezegd: de zoveelste tegenslag voor een technolgie die 't nooit gaat worden.
Waterstof is al decennialang de belofte voor schoon en comfortabel personenvervoer. Steeds is er weer een opleving, steeds lopen partijen tegen dezelfde bezwaren aan en steeds lijken ze het toch opnieuw te proberen. Engeland is van 11 naar 5 laadstations terug gegaan, Californië staat op het punt om van de 42 stations die er nu staan 7 te verliezen die door Shell geopereerd worden.
Dezelfde obstakels die waterstof eerder in de weg stonden, bestaan nog steeds. Zelfs 40 miljoen dollar aan subsidie kon Shell niet zover krijgen om nieuwe stations te bouwen. De stations zijn met 2 miljoen dollar per stuk duur om te bouwen, waterstofauto's zijn duur om te bouwen, groene waterstof is duur én moeilijk verkrijgbaar en in totaal zijn er in heel Californië maar een kleine 18.000 waterstofauto's verkocht. Ooit. En Californië is met ruim 31 miljoen auto's met afstand de staat met het grootste wagenpark.
Elektrisch rijden veel goedkoper
“We bevestigen dat Shell haar plan heeft stopgezet om extra tankstations voor lichte voertuigen in Californië te bouwen en te exploiteren”, zei een woordvoerder van Shell tegen Hydrogen Insight. “We zullen blijven investeren in waterstof, met een focus op moeilijk sectoren waarin uitstoot moeilijk te verminderen is zoals de industrie en zwaar transport.”
De andere waterstofaanbieder, True Zero, heeft de prijs van waterstof verhoogd 36 dollar per kg. Begin 2021 kostte diezelfde kilo 13,14 dollar. Volgens berekeningen van Hydrogen Insight is een Tesla rijden in Californië nu ongeveer 14 keer goedkoper dan een waterstofauto van Toyota.
Het is de moeite niet
Onder elke Bright-video die we maken over een elektrische auto is er altijd wel iemand die zegt "te wachten op waterstof". Dat wachten zal nog heel lang duren. Waar een elektrische auto aan een thuislader, op het werk, bij de supermarkt of zelfs aan een gewoon stopcontact volgeladen kan worden, vereist elk station om waterstof in een auto te krijgen een investering van zeker 2 miljoen. Omdat waterstofauto's complex en kostbaar zijn, zullen ze niet snel in aantal groeien, waardoor de investering in zo'n station niet aantrekkelijk is. Gebruikers moeten dan flink omrijden om te vullen, waardoor een waterstofauto nog minder aantrekkelijk is.
Met de steeds goedkoper en efficiënter wordende accu's in batterij-elektrische wagens, kan waterstof alleen op prijs al niet concurreren. Maar daar komt bovenop dat waterstof maken veel energie kost. Als je die stroom direct in een accu stopt is dat veel efficienter. Een batterij-elektrische auto is dan ook tot wel 3x efficienter en dus schoner dan een waterstofwagen.
Waterstof heeft al decennia lang het label 'innovatief'. Daar investeren overheden graag geld in. En met een subsidie een zakelijk project beginnen is altijd aantrekkelijk. Daarom rijdt er straks een waterstoftrein in Groningen, terwijl een elektrische goedkoper en schoner is. Daarom gaan we ook nog heel wat persberichten lezen van automakers over hun nieuwe waterstofauto. Maar als consument zou ik er niet op wachten.
Meer elektrisch rijden en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.