Ruim helft lhbtq+-gamers wordt gepest tijdens online gamen

©Larian Studios

Ruim helft lhbtq+-gamers wordt gepest tijdens online gamen
13 februari om 16:35
Laatste update: 13 februari om 17:09

Maar liefst 52 procent van gamers uit de lhbtq+-gemeenschap meldt pestgedrag meegemaakt te hebben tijdens het online gamen. De helft daarvan is daarom wel eens gestopt met een game.

Dat staat in het 2024 Gaming Report van belangenorganisatie GLAAD over inclusie in videogames. Uit onderzoek blijkt dat 17 procent van de gamers zich identificeert als onderdeel van de lhbtq+-gemeenschap.

Tegenover het pestgedrag staat dat 55 procent van deze gamers uit gebieden met anti-lhbtq+-wetgeving, zich meer geaccepteerd voelt bij de gaminggemeenschap dan in de openbare ruimte. Gaming blijkt voor hen vooral een manier om zichzelf te kunnen uiten, als dat in het echte wereld niet mogelijk is.

Weinig lhbtq+-personages

De grote hoeveelheid queer gamers wordt niet gereflecteerd in de games zelf. GLAAD meldt dat maar 2 procent van games op pc en spelcomputers lhbtq+-personages bevat. Dat moet beter kunnen vindt GLAAD, omdat 72 procent van deze gamers zegt zichzelf beter te voelen als ze een personage zien met hun seksuele oriëntatie of genderidentiteit.

"De boodschap is duidelijk: gamers willen meer inclusieve lhbtq+-representatie in hun games en de industrie moet inclusiever worden", stelt GLAAD-ceo Sarah Kate Ellis. 

Lees meer over games of blijf op de hoogte via de Bright-app voor iOS.