© Dacia

Dit is de nieuwe goedkoopste elektrische auto van Nederland

Dit is de nieuwe goedkoopste elektrische auto van Nederland

21 februari om 19:09
Laatste update: 22 februari om 00:31

De Dacia Spring, al jaren de goedkoopste nieuwe elektrische auto die je in Nederland kunt kopen, krijgt een nieuwe versie. Het gaat vooral om een cosmetische facelift. De specificaties van de auto blijven grotendeels onveranderd.

De nieuwe versie van de Spring oogt helemaal anders. Zo goed als alle panelen worden vernieuwd, waardoor de auto er veel strakker en netter uit gaat zien. Dit omvat een geheel nieuwe voorkant die geïnspireerd lijkt te zijn op de Duster, gestroomlijnde zijkanten en een afgeplatte achterkant. Op het dak verdwijnen de (cosmetische) dakrails waar de vorige versie mee was uitgerust.

De wielbasis blijft hetzelfde, dus ook de kofferbak blijft even groot. Wat wel nieuw is, is een laadruimte die je onder de motorkap kan vastmaken. Hoewel die niet groot is, kan je daar wel wat kleine zaken in kwijt. 

Nieuwe binnenkant

Ook de binnenkant oogt helemaal anders. Het stuurwiel krijgt nu het nieuwe Dacia-logo, knoppen om cruise control te bedienen en een nieuwe vorm. Bovendien is het nu in hoogte verstelbaar.

Het middenpaneel ziet er ook volledig anders uit. Er is een tweede dashboardkastje en vanaf nu is een telefoonhouder standaard bijgeleverd. Wanneer je je smartphone gebruikt als infotainmentscherm, kun je de radio nog altijd besturen via knoppen op het stuur. 

Infotainmentsysteem

In de duurdere uitvoering krijg je een beter infotainmentsysteem met een touchscreen van 10 inch, op basis van Android Automotive. Maar Google Maps kan je er niet mee gebruiken. Het systeem gebruikt de virtuele kaarten van Here. Het is ook compatibel met Android Auto en Apple CarPlay.

Technisch weinig veranderd

Op technisch vlak blijft de nieuwe Spring zo goed als hetzelfde. De auto krijgt net als de vorige versie een vermogen van 45 of 65 pk. Wel een verschil is dat je nu 65 pk kan krijgen in de Expression-versie, in plaats van alleen in de duurste Extreme-uitvoering, zoals voorheen het geval was. 

Ook qua laadcapaciteit krijg je dezelfde auto als voorheen. Aan de snellader haal je maximaal 30 kW wanneer je kiest voor die optie. De accu van 26,8 kWh maakt een rijbereik van 220 kilometer mogelijk. Volgens Dacia is dat geen probleem, want de gemiddelde Spring-chauffeur rijdt 37 kilometer per dag met de auto, aan een gemiddelde snelheid van 37 kilometer per uur. Het bedrijf verwacht dus niet dat mensen lange roadtrips gaan doen met de Spring.

Iets goedkoper dan de huidige

De nieuwe Spring komt deze zomer op de markt. In de lente zal Dacia bekendmaken hoeveel de auto kost. Volgens Luca de Meo, CEO van moederbedrijf Renault, zal de auto nog beter geprijsd zijn dan momenteel het geval is. Dat vertelde hij aan Autonews. De huidige Dacia Spring kost in Nederland vanaf 21.750 euro.

Lees meer over elektrisch rijden, en meld je aan voor onze nieuwsbrief.