Duurtest vernieuwde Tesla Model 3: het zit 'm in de details
Bij de maandelijkse duurtest onze Bright-autotester Rutger is dit keer de vernieuwde Tesla Model 3 aan de beurt. In dit eerste deel maakt hij kennis met de nieuwe Model 3.
In huize Middendorp werd halsreikend uitgezien naar de komst van de vernieuwde Tesla Model 3. Omdat hij er uit ziet als een slicke sportauto, maar ook omdat er onderweg YouTube, Netflix en Disney+ gekeken kan worden op de achterbank. Op een mini-schermpje, dat wel, maar toch, beter een beetje YouTube dan geen YouTube op een lange rit.
Persoonlijk keek ik er vooral naar uit om de Tesla Model 3 aan de binnenweggetjestest te onderwerpen. Na vier weken met de Hyundai Kona die voor elke rit verteld moest worden zich niet druk te maken over de belijning van de weg, of over de plek van mijn hand op het stuur of over het feit dat ik soms 2km/u te hard rijd, voelt een nieuwe auto als een nieuwe kans.
Rijgedrag is opvallend sportief
Opvallend genoeg is het niet langer de tech die de Model 3 in eerste instantie onderscheidt van de concurrentie. De directheid waarmee het pedaal reageert is namelijk nog opvallender. Voor een auto die zo weinig verbruikt (vaak minder dan 15kWh/100km) is het rijgedrag opvallend direct en sportief. De lage zit helpt daarbij.
De Model 3 rijdt echt als een sedan en als je hem blind zou rijden (wat ik afraad!) zou je hem nog het eerst met een BMW i4 vergelijken. Op dat rijniveau zit de Model 3 niet, maar we praten hier ook over een auto met een prijs van nog geen 44.000 euro, terwijl de Deutscher anfangt bei net onder de 60.000 euro. En zo groot is dat verschil in rijgedrag niet.
Oogt echt nieuw, in de details
Visueel kun je het verschil tussen de oude en de nieuwe Model 3 gemakkelijk zien. De koplampen zijn rechter, de neus lijkt wat platter en de achterlichten zijn wat verfijnder geworden. Deels om de looks, maar vooral om de aerodynamica. Met 0,219 heeft de Tesla dan ook de laagste luchtweerstand van alle Tesla’s.
Als je binnenstapt zie je aan de gigantische ledstrip rondom meteen ook dat het interieur een makeover hebt gehad. Wat ongekend is voor deze aanschafprijs is dat de voorstoelen standaard verwarmd en gekoeld kunnen worden. De achterstoelen zijn ook standaard te verwarmen. Precies de dingen waar praktisch alle automakers extra geld aan proberen te verdienen.
Voor de nerds onder ons: alle drie de USB-C poorten geven 65W af, waardoor je dus non-stop met je laptop kan werken als je wilt. Tijdens het werken is het ook nog eens stiller in de cabine. Zo’n 25 procent stiller dan in de vorige versie. Tenzij je de stereo aanzet: die heeft standaard negen speakers en een subwoofer voor de standard range.
De kleine dingen doen het 'm
Recent sprak ik een kennis die over aan het stappen was naar elektrisch en tijdelijk een Model 3 had mogen rijden. Toen hij overstapte in een Kia Niro appte hij dat het zo irritant was dat je daar weer een sleutel voor nodig had. De Model 3 werkt met een pasje, maar ook met je telefoon. En dat is ideaal. Zodra je in de buurt van de auto bent kun je de deur openen en de auto starten. Loop je er bij weg, dan gaat de auto op slot met een zelfgekozen geluid. In mijn geval een scheet.
Wij hebben dus zin in een maand lang rijden in de Tesla Model 3. Heb je vragen? Stel ze via de socials. Volgende week meer over deze Model 3 én wat we meegeleverd kregen in de kofferbak: de Tesla Cyberquad.
Rutger Middendorp test elke maand een nieuwe elektrische auto. Volg zijn updates in de Duurtest.