Elektrische auto’s domineren Car of the Year-verkiezing, dit is de winnaar
De elektrische Renault Scenic heeft the European Car of the Year-verkiezing gewonnen. Van de zeven kandidaten op de shortlist was er slechts één niet elektrisch.
Elk jaar wordt er een European Car of the Year gekozen door een internationale jury van autojournalisten. Dit jaar won de elektrische Renault Scenic. Dat lijkt in eerste instantie verbazingwekkend, gezien MPV’s helemaal uit zijn. Maar de Scenic is van MPV getransformeerd tot ruime SUV/Crossover en omdat hij ook nog eens elektrisch is, was het een goeie kanshebber. Bijna alle auto’s op de shortlist waren elektrisch, op de Toyota C-HR na. De Peugeot 3008 en BMW 5-serie zijn zowel elektrisch als brandstof aangedreven te krijgen.
Vorig jaar won de sympathieke Jeep Avenger dankzij zijn kekke vormgeving, aantrekkelijke prijs en ondanks zijn bescheiden accupakket. De Scenic kreeg dit jaar 329 punten, de BMW 5-serie werd tweede met 308 punten en de derde plek was een eindje verderop voor de Peugeot met 197 punten. De enorme Kia EV9 werd vierde met 190 punten, gevolgd door de sympathieke Zweed: de EX30 en de BYD Seal. De Toyota C-HR moest de laatste finalistenplek accepteren.
Winnaar moeilijk te voorspellen
De Nederlandse Frank Buma van de ANWB is één van de uitverkoren autojournalisten met een stem. Wij vroegen hem of hij van tevoren de winnaar al kan voorspellen: "Nee, niet echt. Er zijn 58 juryleden uit heel Europa en wat die gaan stemmen kun je moeilijk voorspellen", vertelt Buma. "Je merkt dat de Zuid-Europese autojournalisten bijvoorbeeld wat traditioneler zijn in hun keuzes. In de finale is er wel een ronde waarin autofabrikanten mogen pitchen om te vertellen waarom hun auto de winnaar zou moeten zijn. Bij één model waren er dit jaar een heleboel kritische vragen en dan kun je die als winnaar eigenlijk al wel wegstrepen."
Buma koos zelf ook voor de Scenic als overall winnaar: "De Fransen kregen het voor elkaar de buitenmaten bescheiden te houden, terwijl de bagageruimte groter dan ooit is. De slimme armleuning voor achterpassagiers valt op. Het Google-systeem zorgt ervoor dat de Scenic zelf laadstops kan inplannen. Veel laden is niet nodig: je krijgt een accu van 90 kWh in een auto die minder dan 50.000 euro kost.
Wie kijkt hoe er gestemd is, komt dezelfde patronen tegen als bij het Eurovisie songfestival. Laten we zeggen dat de Fransen niet per se op de Duitsers stemmen en andersom. Over twee weken rijden wij de Scenic tijdens de persintroductie.
Meer elektrisch rijden en download de Bright-app, nu ook voor Android, en natuurlijk voor iOS.