Duurtest Volkswagen ID.7: hoe scoort deze auto vergeleken met de concurrenten?
Onze autotester Rutger rijdt vier weken in de Volkswagen ID.7, het nieuwe elektrische vlaggenschip van het Duitse merk. Vandaag: met wie concurreert de ID.7 eigenlijk?
Als je voor een brandstofwagen aan het shoppen bent, zijn er vaak duidelijk aan te wijzen directe concurrenten. Van merken met dezelfde allure, in een vergelijkbare prijsklasse en van hetzelfde type en model. Bij elektrische auto’s geldt dat als je een SUV zoekt er vaak directe concurrenten te vinden zijn, maar voor hatchbacks, sedans en stationwagons zijn er aanzienlijk minder opties. Dus met welke auto’s concurreert de Volkswagen ID.7 in onze duurtest eigenlijk?
Ik ga er even vanuit dat je veel ruimte op de achterbank wilt als je voor een ID.7 shopt. Dat is één van zijn belangrijkste USP’s. Het betekent ook meteen dat de BMW i4 en de Nio ET5 afvallen omdat ze wat te krap zijn. De Mercedes-Benz EQE spant erom. Eigenlijk zou de EQS gevoelsmatig een betere kandidaat zijn, maar die valt met een vanafprijs van 112.000 euro een stuk duurder uit. Sterker nog, je kunt bijna twee ID.7’s kopen voor één EQS.
De Xpeng P7 zou je kunnen overwegen. En dan hebben we de Ioniq 6 van Hyundai over. De Tesla Model 3 is te klein, de Model S is te duur met 96.000 euro.
Kijken we even naar de belangrijkste statistieken van de Volkswagen:
Volkswagen ID.7
Prijs €57.990
WLTP-rijbereik 621 km
Wielbasis 297 cm
Bagageruimte 532 liter
Vergelijken we dat met de EQE, dan vallen een paar dingen op:
Mercedes-Benz EQE
Prijs €69.928
WLTP-rijbereik 621 km
Wielbasis 312 cm
Bagageruimte 430 liter
Het rijbereik is precies gelijk, de auto is maar een centimeter korter dan de ID.7, maar heeft een flink grotere wielbasis. Achterin de Mercedes zit je dan ook vorstelijk. Maar de bagageruimte is een flink stuk kleiner. Ook is de EQE een sedan in plaats van een hatchback.
En wie denkt op basis van de prijs dat hij voor 12K meer de Mercedes rijdt: die is kaal uitgevoerd vergeleken met de Volkswagen. Wil je een soortgelijke uitrusting, dan praat je eerder over een verschil van €20K.
Xpeng P7
Prijs €51.188
WLTP-rijbereik 576 km
Wielbasis 299 cm
Bagageruimte 440 liter
De Xpeng P7 heeft een iets kleiner rijbereik en iets minder bagageruimte, maar is een vorstelijk rijdende auto met voldoende ruimte voor volwassen achterpassagiers. Voor €7000 minder heb je een auto met een heleboel opties, die wat luxer voelt van binnen dan de VW, maar waarvan de inruilwaarde vermoedelijk lager zal zijn.
Hyundai Ioniq 6 Long Range
Prijs €50.895
WLTP-rijbereik 614 km
Wielbasis 295 cm
Bagageruimte 446 liter
De Hyundai Ioniq 6 in de Long Range-versie is 7000 euro goedkoper en heeft een bijna identiek rijbereik en de bagageruimte die het dichtste in de buurt komt van de ID.7 van alle concurrenten, al zit er nog steeds 86 liter tussen en dit is een sedan in plaats van een hatchback. Achterin voelt hij ook ruim aan en het interieur is wat minder Europees, maar voelt wel netter afgewerkt.
Met deze vergelijking wordt al snel duidelijk dat de ID.7 bijna zijn eigen niche heeft. De concurrenten zijn krapper of duurder. Volgende week trekken we conclusies over de ID.7 en nemen we afscheid.
Lees ook deel 1 van deze duurtest over de prijzen, specs en het ontwerp van de ID.7.
En deel 2 over de rijervaring.
Voor meer reviews van elektrische auto's volg je de updates van de Bright Duurtest.