EU verplicht fabrikanten om reparatie makkelijker te maken
Elektrische apparaten worden steeds moeilijker te repareren. Dat heeft maar deels te maken met de technologie die ingewikkelder wordt. Fabrikanten doen ook vaak actief hun best om te zorgen dat gebruikers hun producten niet makkelijk zelf kunnen fixen. Daar komt nu een eind aan.
Er zijn richtlijnen opgesteld waarmee het recht op reparatie vastgelegd wordt in de wet. Dat betekent dat het voor gebruikers makkelijker wordt om reparaties zelf te doen of te laten doen. Het gaat hierbij niet alleen om smartphones, maar ook wasmachines en stofzuigers moet je zelf kunnen repareren. Zelfs na de garantieperiode moet reparatie nog mogelijk zijn, mag het niet te duur worden en mag het niet te lang duren totdat je product gerepareerd is. Als je product eenmaal weer werkt, wordt de garantie voortaan ook nog eens met een jaar verlengd.
Apple gaat het moeilijk krijgen
Verder staat er in de wet dat fabrikanten reparaties niet actief moeilijk mogen maken via hardware of software. Reparatie met tweedehandsonderdelen of onderdelen uit een 3D-printer moet altijd mogelijk blijven. Hier gaat Apple het waarschijnlijk nog moeilijk mee krijgen, want het bedrijf staat erom bekend dat het softwarematig bepaalde functies uitschakelt na een reparatie die niet door Apple of een van diens partners is uitgevoerd, of waarbij geen officiële onderdelen gebruikt zijn.
De richtlijnen voor het recht op reparatie zijn nu door de Raad van de EU goedgekeurd. Er moeten nog een paar handtekeningen gezet worden, maar als dat gebeurd is gaat de nieuwe wet overal in de EU van kracht. Het duurt dan nog maximaal twee jaar voordat de wet in ieder EU-land ingaat. Ook in Nederland gaan we dus over niet al te lange tijd profijt hebben van deze nieuwe wet.
Lees meer over Apple en volg alleen het meest interessante nieuws met een van onze thema-nieuwsbrieven.