Verkoop elektrische auto stijgt 25% in april, BYD grote winnaar

©Unsplash

Verkoop elektrische auto stijgt 25%
10 juni om 10:11

Ondanks de geluiden dat de verkoop van elektrische of Plugin Hybride auto’s drastisch aan het dalen is, bewijst april het tegendeel. Een rapport laat zien dat de vierde maand goed was voor auto’s met een stekker.

Wanneer we de maand april 2024 vergelijken met dezelfde maand in het jaar daarvoor (YoY), dan zien we een stijging van 25% in de verkopen. Het aandeel 100% elektrische auto (BEV) was 65%. 

BYD is koning 

Wanneer we kijken naar de top 20 best verkopende modellen dan kunnen we niet om het succes van BYD heen. Dit merk heeft maar liefst 8 modellen in deze ranking staan. 


De toppositie is nog steeds voor de Tesla Model Y, deze auto heeft een marktaandeel van 5,6% binnen de markt voor elektrische auto’s. Wanneer we de cijfers van vorig jaar vergelijken met nu is het aandeel Model 3 met 36% gedaald. Wanneer we de beide modellen bij elkaar optellen is het marktaandeel van Tesla 7,6%.

De dominantie van BYD is helemaal duidelijk wanneer we lijst van beste merken van april bekijken.

Build Your Dreams staat daar fier aan kop met een marktaandeel van meer dan 25%. Op afstand gevolgd door Tesla met 8,1%. Daarbij moeten we wel aantekenen dat het merendeel van de BYD modellen als Plugin Hybride naar de nieuwe eigenaar gingen. Tesla verkoopt vanzelfsprekend alleen 100% elektrische auto’s.

Voor de Nederlandse automobilist zijn dit cijfers die we niet gelijk kunnen plaatsen. Hoewel BYD een sterke groei laat zien komen we hier vooral de standaard merken als KIA, Renault en dergelijke tegen. We hebben het hier natuurlijk over de cijfers betreffende de wereldwijde verkopen. Daarbij is Azië natuurlijk een ontzettend grote markt.

BYD heeft in maart de ‘oorlog’ verklaard aan de auto die alleen fossiele brandstoffen gebruikt. Vooral in China gingen de prijzen omlaag om consumenten naar een volledig elektrische of een Plugin Hybride auto te lokken. Gebaseerd op de bovenstaande cijfers lukt dat aardig. 

Toch krijgt het Chinese merk ook veel kritiek. Het zou heel veel subsidie krijgen van de Chinese regering. Hiermee zou er, volgens de EU, sprake zijn van valse concurrentie.

Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.