©Bright

Review: de 7-zits Peugeot e-5008 biedt veel plek voor een prima prijs

Op pad met de 7-zits elektrische Peugeot e-5008: prima prijs voor zo'n reus

4 juli om 15:08

Onze autotester Rutger reed de Peugeot e-5008 door Zweden. Hoe bevalt de elektrische 7-zitter?

Als je lange afstanden elektrisch wilt reizen met meer dan 5 personen, of je hebt een hobby die ruimte kost, maar je wilt geen busje; is de Peugeot e-5008 dan een goeie optie?

Peugeot heeft flink geïnvesteerd in een nieuw elektrisch onderstel voor hun auto’s. De e-3008 was de eerste auto op dit onderstel. Die reden we eerder dit jaar. Conclusie: een prima elektrische auto met een mooi rijbereik en een fijn interieur. Geen verpletterende concurrent voor de Chinezen en zeker niet voor Tesla, maar een fijne auto in zijn segment. De e-5008 lost wat mij betreft een aantal problemen op die de e-3008 heeft en met zijn twee extra stoelen heeft hij nog een belangrijke troef.

Echt wel ruim

De e-3008 is een forse auto, maar achterin vertaalt zich dat niet in zeeën van ruimte. Het STLA Medium platform mag dan ontwikkeld zijn voor elektrische auto’s, het is niet exclusief ontwikkeld voor elektrische aandrijflijnen. Er kunnen ook hybride varianten op gebouwd worden. Als gevolg heeft die flinke neus weinig zin voor de EV-rijder. Geen frunk én lengte die wordt opgeofferd ten opzichte van de binnenruimte. Nu is dat bij de 5008 nog steeds zo, maar voor die auto is de wielbasis opgerekt met 8 centimeter. Ook is de daklijn recht naar achteren doorgetrokken. Als gevolg kunnen de hoofdsteunen van bij de 5008 wel helemaal omhoog, waar ze bij de 3008 tegen de bekleding tot stilstand komen voor ze helemaal omhoog staan. De achterpassagiers zitten dus een stuk ruimer. De middelste zitplaatsen kunnen ook nog eens op een rail verschoven kunnen worden. Zo kun je met 5 mensen als een koning zitten, of met 7 mensen ‘comfortabel genoeg’.

De stoelen zijn allemaal eenvoudig te verstellen, verplaatsen of weg te klappen. Applaus ook dat Peugeot er voor gezorgd heeft dat het uittrekbare bagage afdekzeil/verstopdoek/rolhoes in de auto zelf op te bergen is. Vaak zijn die te breed en moet je die ergens naast de paraplu’s thuis in de gang stallen, waar hij stof staat te vergaren. Net als de e-3008 heeft de e-5008 ook geen frunk, waardoor je de laadkabels onder de laadvloer achterin moet opbergen. Niet chill als daar een stapel koffers op staan.

Prima plek in de 7-zitter-niche

Wij reden in alle comfort met de 73 kWh-variant van Kopenhagen naar de Oostkust van Zweden en verbruikten daarbij 19,6 kWh per 100 km. Dat betekent een reële range van 372 kilometer. Dat kun je zien als een tegenvaller met een auto die volgens de WLTP 502 kilometer zou moeten kunnen doen. Maar het betekent ook dat je twee uur snelweg kunt doen en dan even met 160 kW de auto weer vol jassen en weer door. Mocht je dat nog te beperkend vinden kun je de auto met de grotere accu nemen, maar voor de meeste mensen zal dat overkill zijn.

De grootste troef voor de e-5008 is zonder twijfel dat het een 7-zitter is. Een echte, je kunt heus met 7 volwassen mensen in deze auto rijden. De achterste passagiers zitten met de knieën wat omhoog, maar niet klem tegen de rugleuning aan. Ik kan achter mezelf zitten op de achterbank en dan ook nog weer daar achter op de stoeltjes achterin. Wil je een elektrische 7-zitter dan is er de Citroën Berlingo voor een vanafprijs van €44K, de Mercedes EQB vanaf €55K en de Kia EV9 voor €70K. Of als je een busje prima vindt is er nog de VW ID.Buzz voor €66K. Met een verwachtte prijs vanaf €50K zit de e-5008 in een prima niche. Luxer en met meer rijbereik dan de Berlingo, meer ruimte en uitrusting voor je geld dan de EQB en aanzienlijk goedkoper dan de ID.Buzz en EV9.

Overkomelijke minpunten

De belangrijkste kritiekpunten op de e-5008 zijn wat mij betreft de lane assist die bij lang rechtdoor rijden vereist dat je flink aan het stuur trekt om te laten weten dat je er nog bent, waardoor mensen achter je vermoedelijk denken dat je passagier het stuur probeert over te nemen. Het gebrek aan frunk is ergerlijk, maar overkomelijk. Het maximale trekgewicht is 1000 kilo. Voor de meeste mensen geen dealbreaker, voor sommige wel.

Als elektrische 7-zitter is de Peugeot e-5008 dus een aanrader. Zeker met de 8 jaar garantie die de Fransen tegenwoordig op de elektrische aandrijflijn geven.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.